افزونه جلالی را نصب کنید. 25 ربيع أول 1446 Saturday, 28 September , 2024
0
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی

اراده ی در دولت چهاردهم برای جلوگیری از هدر رفت انرژی نمی بینم/واردات خودرو منتظر تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام است

  • کد خبر : 22414
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴
اراده ی در دولت چهاردهم برای جلوگیری از هدر رفت انرژی نمی بینم/واردات خودرو منتظر تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام است
اراده ی در دولت چهاردهم برای جلوگیری از هدر رفت انرژی نمی بینم/واردات خودرو منتظر تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

به گزارش پترو نفت، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال خبرنگار پارلمانی نفت آرا، کشور ما از مسألۀ هدر رفت انرژی رنج می‌برد و سالیانه میلیارد‌ها دلار به این دلیل تلف می‌شود. چه برنامه‌ای می‌تواند از هدر رفت انرژی جلوگیری کند و چه اثراتی می‌تواند داشته باشد که مانع هدر رفت انرژی شود؟
“محمد کعب عمیر” گفت:در بحث هدر رفت انرژی، هم بحث قاچاق سوخت را داریم. هم بحث ماشین‌ها و خودرو‌هایی را داریم که سبب هدر رفت انرژی است. نیروگاه‌های خودمان هم راندمان بسیار پایینی دارند. نیروگاه‌هایی که مربوط به ۵۰ سال پیش هستند. این‌ها باید نو‌سازی شوند و به سمت نیروگاه‌های کلاس f بروند و سیکل ترکیبی انجام شود. بحث دیگر هم الگوی مصرف است. باید الگوی مناسب مصرف ایجاد شود و مدیریت انرژی صورت بگیرد. همان سازمانی که قرار بود تأسیس شود و کمسیون انرژی هم آن را مصوب کرده است، متأسفانه تا به امروز تشکیل نشده است. اگر تشکیل شود، قطعا می‌تواند مشکلات را حل کند. این‌ها برنامه‌هایی هستند که خود کمسیون انرژی هم پیگیر آن‌ها است. به طور مثال می‌توانیم ماشین‌های هیبریدی وارد کنیم. ماشین‌هایی که مصرفشان پایین باشد تا بتوانیم به نحوی از هدر رفت انرژی جلوگیری کنیم. متأسفانه من این اراده را حتی در دولت چهاردهم هم نمی‌بینم. در حد حرف و شعار بوده و تا امروز هیچ کار عملی انجام نشده است.
نماینده شوش و کرخه در خانه ملت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به گفتۀ خود شما، یکی از دلایل هدر رفت انرژی پایین بودن کیفیت خودرو‌های داخلی است. از طرف دیگر قانون واردات خودرو‌های کار کرده و نو در مجلس مصوب شده است. ولی هنوز اجرایی نشده است. دلیل مسکوت بودن این قانون چیست؟ آیا مجلس پیگیر اجرای این قانون است؟ چنین اظهار داشت:به هر حال این قانون در مجلس مصوب شد. شورای نگهبان هم آن را تصویب کرد. مجلس هم پیگیر است که بحث واردات خودرو انجام شود که رقابت هم اتفاق بیفتد. علاوه بر اینکه مصرف سوخت خودرو‌های وارداتی پایین‌تر است و بهینه‌سازی مصرف سوخت اتفاق بیفتد که الآن ناترازی وجود دارد و ما نزدیک به ۳۰ میلیون لیتر بنزین وارد می‌کنیم، قطعا می‌تواند به این قضیه کمک کند. اما مجلس پیگیر است و حتی در کمسیون صنایع و معادن هم پیگیری می‌کنند و خود رئیس مجلس و تمام نمایندگان پیگیر هستند که انشا الله بتوانیم این مسأله را حل کنیم. از لحاظ قانونی هیچ مشکلی برای واردات خودرو وجود ندارد.
عضو کمیسیون انرژی گره کار واردات خودرو را مربوط به تصمیم گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام  عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر تصمیم گیری مربوط به تشخیص مصلحت نظام است. مثل طرح ساماندهی کارکنان که مجلس مصوب کرد و شورای نگهبان هم آن را تصویب کرد. ولی در تشخیص مصلحت نظام مصوب نشد. دولت هم باید برای این کار اراده داشته باشد

لینک کوتاه : https://petronaft.ir/?p=22414

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.