افزونه جلالی را نصب کنید. 19 ربيع ثاني 1446 Tuesday, 22 October , 2024
2
پتروشیمی شازند؛

سه دهه تولید، پيشتازی و خلق ارزش افزوده

  • کد خبر : 22624
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۴
سه دهه تولید، پيشتازی و خلق ارزش افزوده

نفت و گاز به عنوان سرمایه ملی وقتی ارزشی دو‌چندان پیدا می‌کنند که به فرآورده‌ی با ارزش افزوده تبدیل شوند. پتروشیمی‌ها در چند دهه‌ی اخیر ثابت کردند یکی از بهترین محصولات در زنجیره ارزش افزوده به منظور جلوگیری از خام‌فروشی هستند. صنایع پایین‌دستی صنعت پتروشیمی، از نظر ایجاد ارزش افزوده، رونق تولید و به‌ ویژه […]

نفت و گاز به عنوان سرمایه ملی وقتی ارزشی دو‌چندان پیدا می‌کنند که به فرآورده‌ی با ارزش افزوده تبدیل شوند. پتروشیمی‌ها در چند دهه‌ی اخیر ثابت کردند یکی از بهترین محصولات در زنجیره ارزش افزوده به منظور جلوگیری از خام‌فروشی هستند. صنایع پایین‌دستی صنعت پتروشیمی، از نظر ایجاد ارزش افزوده، رونق تولید و به‌ ویژه اشتغال‌زایی، به مراتب جلوتر از صنایع بالادستی هستند. افزایش ۱۰ میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ با سرمایه‌گذاری ۳.۵ میلیارد دلاری نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

پتروشيمي شازند یكی از بزرگترين مجتمع‌هاي پتروشیمی در كشور با ظرفيت سالانه 1700 هزار تن محصولات پايه، پليمري و شيميايي است که 4 درصد از اتيلن، 5 درصد از پلي اتيلن سنگين، 7 درصد از پلي اتيلن سبك خطي، 10درصد از پروپيلن و 7 درصد از پلي پروپيلن تولید شده در کشور را تامین می‌کند.

پتروشیمی شازند موفق شد در پنج نخست امسال، ۷۳۰ هزار تن محصول تولید کند‌ و با وجود انجام تعمیرات اساسی در واحدهای مختلف توانست، فروش ۱۴ هزار میلیارد تومانی را محقق سازد. این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است. پتروشیمی شازند در تلاش است، برای حفظ سودآوری شرکت، علاوه بر پیگیری دریافت تخفیف در خرید خوراک و تعدیل قیمت محصولات، به دنبال راهکارهایی برای کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری باشد، مواردی که به افزایش سودآوری منجر می‌شود. با توجه به تبدیل شدن پتروشیمی شازند به یک پتروپالایش و تمایل پالایشگاه تهران به همکاری در پروژه‌های مشترک، فرصت‌های جدیدی برای توسعه زنجیره ارزش ایجاد شده است.

مجتمع‌های پتروشیمی با تعیین راهبرد و برنامه‌ریزی، به منظور تولید گریدهای خاص اقدام به توسعه بازارهای جدید صادراتی و ارتقا جایگاه در رقابت‌های فروش منطقه‌ای کنند. با فروش مواد شیمیایی علاوه بر ایجاد ارتباطی دوسویه، ارزآوری قابل توجهی نصیب کشور می‌کند. از طرفی تکیه بر توان داخل و بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز می‌تواند مثمر ثمر باشد. بهینه‌سازی و شفافیت فرآیندهای بازرگانی مجتمع‌های پتروشیمی کشور در همکاری با شر کت‌های توانمند دانش‌بنیان می‌تواند موجب توسعه بازارهای صادراتی و تکمیل زنجیره ارزش این صنعت ثروت‌آفرین باشد.

ابراهیم متین‌سیرت

لینک کوتاه : https://petronaft.ir/?p=22624

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.