شرکتهای بزرگ صنعتی از جمله فولادیها برای تداوم تولید باکیفیت و رقابت در بازارهای داخلی و جهانی نیازمند پشتیبانی با اطمینان هستند. با این رویکرد فعالیت واحدی به نام خرید نمود بیشتری پیدا میکند. واحدی که تاثیر مستقیم بر خط تولید دارد. در واقع مدیریت خرید هستهی اصلی زنجیره تأمین به شمار میآید. یکی از اساسیترین فاکتورها در یک شرکت صنعتی تأمین به موقع مواد اولیه است. اگر مواد اولیه به موقع تأمین نشود، تولید را متوقف خواهد کرد. علاوه بر این، خرید مقدار مناسب از مواد و تجهیزات مورد نیاز هم حائز اهمیت است. همانگونه که خرید کمتر از میزان مورد نیاز در یک بازه زمانی موجب توقف خط تولید خواهد شد، هر گونه خرید بیش از مقدار مورد نیاز هزینههای اضافی برای سازمان به همراه خواهد داشت. بنابراین مدیریت خرید هسته اصلی زنجیره تأمین در هر سازمانی محسوب میشود برنامهریزی، پایش، هماهنگی و هدایت مواد اولیه، تجهیزات و قطعات مورد نیاز در خط تولید از جمله وظایف مدیریت خرید هستند. تأمین به موقع کالا و مواد اولیه مورد نیاز خط تولید مستلزم همکاری نزدیک مدیران خرید با سایر بخشها نظیر بخش برنامهریزی، تولید، کنترل موجودی، انبار و غیره است.
در دومین روز از بیست و یکمین نمايشگاه بينالمللي متالوژي( متافو) و با حضور معاونین خرید شرکتهای فولادی تفاهمنامهای با موضوع به امضا رسید که میتواند، نقطهی عطفی در صنعت فولاد کشور باشد. حاصل این تفاهمنامه میتواند توانمندی بیشتری در تأمین؛ مواد اولیه، تجهیزات مورد نیاز و جلوگیری از توقفات ناشی از نبود قطعه را پایان دهد. جلوگیری از خروج ارز و پایان دادن به وابستگی به خارج از کشور و حمایت از تولیدکنندگان داخلی نقطهی مشترک نگاه شرکتهای فولادی است. در جایی مدیرعامل فولاد خوزستان از کاهش وابستگی هر تن فولاد به خارج از ۱۵۰ به ۴۰ دلار سخن گفته است. تا جایی که شرکتهای فولاد خوزستان، فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان، مجتمع فولاد خراسان، فولاد هرمزگان جنوب، فولاد آلیاژی ایران، آهن و فولاد ارفع، صنایع فولاد آلیاژی پاسارگاد، صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان، فولاد غرب آسیا، فولاد سفید دشت چهارمحال و بختیاری، ورق خودروی چهارمحال و بختیاری، مجتمع صنعتی اسفراین، سنگ آهن مرکزی ایران و معدنی و صنعتی گلگهر با نگاه واحد این تفاهمنامه را امضا کردند. همفکری و همافزایی، شناسایی و ارزیابی منابع تامین داخلی و ایجاد وحدت رویه سنجش منابع تامین در میان شرکت های فولادساز و با هدف تقویت زنجیره تامین گردهمایی برنامهریزی و پشتیبانی خرید شرکتهای فولادساز کشور، اهداف اصلی این تفاهمنامه را تشکیل میدهند. ایجاد مدل مشترک ارزیابی منابع تامین، انتقال دانش و تجربیات، بررسی و تجمیع نیازهای مشترک در راستای تقویت سازندگان ایجاد نشان تجاری ایرانی، ایجاد کارگروه های تخصصی و بسترهای حمایتی تامین کنندگان، سرمایه گذاری توسعه سبد محصول و ایجاد فضای رقابتی، مفاد تفاهمنامه هستند.
عطا تفضلی معاون خرید فولاد خوزستان این تفاهمنامه را حاصل هماندیشی مدیریت برنامهریزی خرید شرکتهای بزرگ فولادی دانست و افزود: هدف این تفاهمنامه به اشتراک گذاشتن منابع است. تجمیع منابع به شرکتها کمک میکند نیازمندیهایشان را در کوتاهترین زمان و با کیفیت بهتری و بهای کمتری تأمین نمایند. از طرفی محدودیتهای منابعی که ممکن است، تنها در اختیار یک یا چند شرکت باشد، به واسطهی تنظیم این تفاهمنامه در دسترس دیگر شرکتها قرار گیرد. راهبرد معاونت خرید فولاد خوزستان استفاده حداکثری از منابع موجود کشور است.
راهبرد اصلی شرکت فولاد خوزستان به عنوان بزرگترین عرضهکنندهی شمش فولادی کشور، تامین مواد اولیه وتجهیزات از داخل کشور بوده و هست. بومیسازی بیش از ۲۵ هزار قطعه صنعت فولاد و بومیسازی کاتالیستهای احیاء تولید داخل که برای اولین بار در کشور در این شرکت اتفاق افتاد. در کنار همکاری با شرکتهای دانشبنیان موید این مهم است. به کارگیری شرکتهای دانشبنیان در راهاندازی مگامدول زمزم سه، عضویت در پارک علم و فناوری، همکاری مستقیم با مراکز دانشگاهی و پیشرو بودن در بکارگیری هوش مصنوعی و حرکت به سمت انقلاب صنعتی چهارم از دیگر مواردی هستند که به شکل راهبردی در شرکت فولاد خوزستان از سوی مدیریت و مجموعه کارکنان در حال انجام است. فولاد خوزستان در سالهای اخیر در عمل ثابت کرده است به دنبال حمایت از تولیدکنندگان و تامینکنندگان داخلی است. حمایتی که با بکارگیری شرکتهای دانشبنیان، متخصصان داخلی، اولویت دادن تأمینکنندگان داخلی، مشارکت در نوآوری و حمایت از پایاننامههای دانشجویی مرتبط خودش را نشان داده است.