دکتر اسدالله غلامپور در یادداشت خود نوشت:
بطور کلی کمبود اوره، می تواند منجر به افزایش قیمت مواد غذایی در جهان شود. جهان با کمبود عمده اوره مواجه است. کمبود اوره می تواند زنجیره تامین مواد غذایی استرالیا را در عرض چند هفته به زانو درآورد. ممنوعیت صادرات اوره از چین به استرالیا، میتواند کامیون های دیزلی که به مایع اگزوز (AdBlue) نیاز دارند را از سیستم حمل و نقل خارج کرده و به سهم خود، موجب افزایش قبمت مواد غذایی شود. همچنین با توجه به نقش اوره در تولید کودهای کشاورزی، کمبود آن، می تواند مستقیما موجب کاهش تولید محصولات کشاورزی شود. اِدْبِلُو یا مایع اگزوز دیزل (Diesel Exhaust Fluid DEEF) یک محلول اوره میباشد که از ۳۲٫۵٪ اوره خالص و ۶۷٫۵٪ آب دیونایز شده، تشکیل گردیده و بهطور گسترده در خودرو و تراکتورهای یورو پنج و یورو شش، مصرف می شود. این محلول میزان گازهای سمی اکسیدهای نیتروژن(NOx) را به مقدار بسیار زیاد کاهش میدهد. اوره یک عنصر کلیدی موجود در مایع اگزوز دیزل(AdBlue) و یک جزء بزرگ در کودهای کشاورزی است. دلیل اصلی کمبود اوره در استرالیا، این است که چین که قبلا ۸۰ درصد از اوره استرالیا را تامین می کرد، صادرات این محصول را ممنوع کرده است؛ در نتیجه، هزینه کودهای مصرفی در کشاورزی، به شدت افزایش یافته است. هر چند استرالیا تنها کشوری نیست که تحت تاثیرِ کمبود اوره قرار می گیرد، اما این کمبود در استرالیا برای اولین بار بوده و بسیارسخت تر هم خواهد شد. استرالیا حدود ۹۰٪ از کودهای مبتنی بر اوره را وارد میکند. کمبود اوره میتواند بسیاری از کامیونهای استرالیا را از سیستم حمل و نقل، خارج کند، زیرا طبق استاندارد یورو پنج و یورو شش، اوره به سیستمهای اگزوز خودروهای دیزلی مدرن تزریق میشود تا انتشار گازهای گلخانهای را کاهش دهد و این تزریق در اگزوز خودرو و تراکتورها الزامی است. بنابراین، کمبود اوره، می تواند صنعت حمل و نقل را بعلت استفاده اوره در اگزوز ماشین ها برای کاهش اکسیدهای نیتروژن، با مشکل جدی مواجه نماید.اوره یک ترکیب شیمیایی(CO(NH2)2) است که به نام کاربامید نیز شناخته میشود و در ادرار پستانداران و سایر مکانها یافت میشود. اوره از طریق فرآیند سنتز تولید شده و به عنوان کود کشاورزی و همچنین کاهش اکسیدهای نیتروژن تولید شده در موتورهای احتراقی، مورد استفاده قرار میگیرد. خوراک اصلی برای تولید اوره در جهان گاز طبیعی است، که ابتدا تحت دما و فشار بالا به آمونیاک و سپس به اوره مایع تبدیل می شود. تولید جهانی اوره حدود ۲۲۰ میلیون تن در سال است. به گفته فولکر هسل، استاد دانشگاه آدلاید، بزرگترین تولیدکننده استرالیا بنام «Incitec Pivot»، ظرفیت تولید حدود ۲۹۰ هزار تن در سال یا یک هشتصدم کل را دارد. این شرکت ماه گذشته به بورس استرالیا اعلام کرده است که قصد دارد تا پایان سال آینده کارخانه اصلی اوره خود در جزیره گیبسون بریزبن، را تعطیل کند. این تأسیسات قادر به تامین بلندمدت و اقتصادی گاز نمی باشند. تولید اوره از طریق گاز طبیعی(انرژی فسیلی) حداقل تا زمانی که تولید آمونیاک سبز با استفاده از هیدروژن و در مقیاس بالا، به عنوان ماده اولیه، جایگزین گازهای فسیلی شود، اجتناب ناپذیر است. بر اساس گزارش بانک جهانی، تغییرات تقاضا و عرضه باعث شده تا قیمت کود، حدود سه برابر افزایش یابد. این بانک اعلام کرده است که قیمتهای بالای کود میتواند فشار تورمی بر قیمت مواد غذایی وارد کند و نگرانیهای مربوط به امنیت غذایی را در زمانی که همهگیری کرونا و تغییرات آب و هوایی، دسترسی به غذا را دشوارتر میکند، را تشدید نماید. طوفان ادی – دوران،(قوی ترین طوفان گرمسیری در لوئیزیانا در آمریکا)، در ماه اوت گذشته باعث تعلیق پالایشگاه های کلیدی شد، و به کمبود کود دامن زد. صادرات چین هم اکنون کم شده و روسیه شش ماه است که صادرات کود را کاهش داده است. تحقیقات نشان میدهد که قیمت های کود با کیفیت بالا، در استرالیا می تواند تولید و تامین مواد غذایی را در استرالیا مختل کند. کارشناسان معتقدند که کمبود اوره و نهایتا کود بعنوان بک عنصر کلیدی بر کل زنجیره تامین مواد غذایی، تأثیر می گذارد.