افزونه جلالی را نصب کنید. 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024
4
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

ایران در تراز صادركنندگان فناوری‌های صنعت پتروشیمی قرار گرفته است

  • کد خبر : 8937
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۸
ایران در تراز صادركنندگان فناوری‌های صنعت پتروشیمی قرار گرفته است
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه صنعت پتروشیمی ایران در بسیاری از بخش‌های صنعت خودکفا شده است، گفت: امروز کشور در تراز صادرکنندگان فناوری به‌ویژه حوزه کاتالیست، کالا و تجهیزات دوار که در اختیار کشورهای غربی بود، قرار گرفته است.

پترونفت، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، مرتضی شاهمیرزایی روز چهارشنبه (۲۴ اسفندماه) در آیین امضای قرارداد شرکت ملی صنایع پتروشیمی و صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت به دستاوردهای بی‌نظیر صنعت پتروشیمی از سال ۱۴۰۰ تاکنون اشاره و اظهار کرد: پارسال از سوی وزیر نفت بر ما تکلیف شد که همه کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی تا پایان دولت سیزدهم بومی‌سازی شوند.

 

وی افزود: خوشبختانه در نتیجه سلسله نشست‌ها و مذاکرات انجام شده از ابتدای امسال با کشورهای همسایه تاکنون حدود هزار تن کاتالیست تولیدی شرکت‌های ایرانی به کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای شمالی صادر شده است.

 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر حداکثر استفاده از توانمندی شرکت‌های داخلی ادامه داد: اهتمام کرده‌ایم که کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی را در بازه ۶ ساله با همکاری داخلی‌ها بومی‌سازی کنیم.

 

شاهمیرزایی به دستاوردهای مطلوب در حوزه دانش فنی همسو با تکمیل زنجیره ارزش اشاره و تصریح کرد: لازم است که همه شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان و فعالان صنعت پتروشیمی برای تکمیل چرخه و بومی‌سازی کامل این صنعت تمام توانمندی خود را به کار گیرند.

 

معاون وزیر نفت به اهتمام ویژه وزارت نفت دولت سیزدهم در استفاده از توان شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان تأکید کرد و گفت: امروز ایران در تراز صادرکنندگان فناوری به‌ویژه در حوزه کاتالیست و کالا و تجهیزات دوار که معمولا در اختیار کشورهای غربی بود، قرار گرفته است و روز به روز به اعتلا و خودکفایی صنعت پتروشیمی افزوده می‌شود و در بسیاری از بخش‌های صنعت خودکفا شده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه امروز به مرز ۹۴ میلیون تن ظرفیت نصب شده در صنعت پتروشیمی دست یافته‌ایم، اظهار کرد: امسال «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» ‌نام‌گذاری شده است و وزارت نفت در این زمینه دستاوردهای خیره‌کننده‌ای داشته و صنعت پتروشیمی نیز پیشرو بوده است که این پایان کار نیست و در مسیری قرار داریم که باید با سرعت حرکت کنیم.

 

شاهمیرزایی از شرکت‌های پتروشیمی دعوت کرد که قطعات مورد نیاز خود را برای ساخت بار اول از سوی داخلی‌ها، سفارش‌گذاری کنند و ادامه داد: امروز شاهد دستاوردهای بی‌نظیری با روی کار آمدن تفکر اعتماد و تکیه بر ظرفیت داخلی‌ها هستیم.

 

وی به فناوری‌های پیچیده و تخصصی صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: بنابراین بیشترین کشش و جذب حوزه ثبت اختراعات و محصولات تازه در صنعت پتروشیمی خواهد بود؛ صنعتی که ارزش‌آفرین است و سیاست راهبردی نظام برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر، حرکت تا انتهای زنجیره این صنعت است.

 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از همه فعالان و شرکت‌های پتروشیمی خواست که تلاششان را در سال نو برای توسعه این صنعت مضاعف کنند و افزود: با تحقق تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی افزون‌بر تأمین نیازهای داخل، می‌توانیم افتخار ساخت واحدهای صنعتی فراسرزمینی را نیز در کشورهای همسو و متحد برای ایران داشته باشیم.

 

زیدی‌فرد: صدور خدمات فنی می‌تواند رقیب جدی درآمدهای نفتی باشد

 

وحیدرضا زیدی‌فرد در آیین امضای قرارداد شرکت ملی صنایع پتروشیمی و صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت با اشاره به اینکه سیاست و رویکرد وزارت نفت دولت سیزدهم، حمایت جدی از شرکت‌های دانش‌بنیان و بومی‌سازی و ساخت بار اول در صنعت نفت است، اظهار کرد: وزارت نفت بالغ بر ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و ۹۵ میلیون دلار قرارداد و تفاهم‌نامه با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در سال ۱۴۰۱ داشته است.

 

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با بیان اینکه شمار شرکت‌های دانش بنیان در وندورلیست وزارت نفت سه برابر شده است، افزود: همه کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی به غیر از ۱۵ درصد آن داخلی‌سازی شده که مقدار مصرف کاتالیست بومی‌شده سالانه ۳۵ هزار تن با ارزش هزار و ۱۲۰ میلیون دلار است.

 

وی به همت بالای گروه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بومی‌سازی صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: ایران امسال صادرکننده کاتالیست به روسیه شد که افتخار بزرگی برای کشور است که بی‌شک نوید افتخارهای دیگر را هم خواهد داد.

 

زیدی‌فرد ادامه داد: اقدام‌هایی به‌منظور صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر در حال انجام است که با پیگیری‌های جدی رئیس‌جمهوری امیدواریم موضوع صدور خدمات فنی و مهندسی به‌عنوان رقیبی بسیار جدی برای صادرات نفت در کشور مطرح شود و نتایج آن را در پایان این دولت شاهد باشیم.

 

وی یادآور شد: وزارت نفت امسال رتبه نخست تولید بار اول اقلام راهبردی و تحریمی را از ریاست جمهوری دریافت کرد.

 

شرکت ملی صنایع پتروشیمی، پیشرو در اجرای بند (ه) تبصره ۱۸

 

حمید حیدری، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت نیز در این آیین اظهار کرد: این صندوق نهاد حامی و مالی صنعت نفت برای ارائه خدمات مالی و اجرایی به شرکت‌های دانش بنیان است و ۳۷ درصد سهام این صندوق مربوط به صنعت پتروشیمی است.

 

وی ادامه داد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت پیشرو در اجرای بند (ه) تبصره ۱۸ است و حاکمیت و قانون‌گذار در تبصره ۱۸ قانون بودجه برای توسعه اشتغال و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و ساخت بار اول ظرفیت‌های بسیار خوبی را فراهم کرده است.

 

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت گفت: امیدوارم در سال ۱۴۰۲ بتوانیم اقدام‌های بسیار خوبی که در این چندماه برای حل مشکلات شرکت‌های دانش بنیان آغاز کرده‌ایم را با امضای این قرارداد توسعه دهیم.

 

حیدری یادآور شد: ما قراردادهای شرکت‌های دانش بنیان را با مجموعه صنعت نفت اعتبار بخشیدیم و در حال اجرای سازوکار اعتبار اسناد ریالی صنعت نفت برای شرکت‌های دانش بنیان هستیم و سال آینده بیمه محصولات و کالا را اجرایی خواهیم کرد.

 

کرم‌بیگی: پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز جزو پارک‌های برتر منطقه است

 

معاون فناوری پارک نفت و گاز گفت: پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز جزو پارک‌های برتر منطقه است.

 

محمدصابر کرم‌بیگی در این آیین اظهار کرد: پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز از پارسال فعالیت خود را آغاز کرده و در این مدت بیش از ۱۶۰ درخواست عضویت داشته است.

 

وی با اشاره اینکه شرکت‌های عضو پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز به ۴۸ شرکت رسیده است که این مقدار ظرفیت بالای پارک را نشان می‌دهد.

 

معاون فناوری پارک نفت و گاز ادامه داد: پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز جزو پارک‌های برتر منطقه است و انتظار می‌رود که در حوزه دانش بنیان شدن صنعت نفت نقش کلیدی داشته باشد.

 

کرم‌بیگی با بیان اینکه طرح احیای چاه‌های بسته و کم‌بازده با ۵۰۰ میلیون دلار بزرگترین طرح دانش‌بنیان کشور است، گفت: روزگذشته نیز چهار قرارداد دیگر در این زمینه امضا شد و تاکنون بیش از ۵۰ شرکت برای حضور در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند و بیش از ۱۵۰ طرح پیشنهادی به پارک ارسال شده است.

 

کلانتری‌اصل: آمادگی برای داخلی‌سازی دانش‌ فنی صنعت پتروشیمی

 

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: این پژوهشگاه آماده همکاری با شرکت‌های پتروشیمی و دانش‌بنیان برای داخلی‌سازی دانش‌های فنی مورد نیاز صنعت پتروشیمی است.

 

عظیم کلانتری‌اصل در آیین امضای قرارداد شرکت ملی صنایع پتروشیمی و صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت اظهار کرد: پژوهشگاه صنعت نفت با سابقه ۶۰ ساله فعالیت حوزه صنعت نفت را از اکتشاف تا صادرات پوشش می‌دهد.

 

وی با اشاره به اینکه دستیابی به فناوری یک فرآیند طولانی مدت است، افزود: کشور ما به‌دلیل شرایط تحریم نیاز به توسعه پرشتاب دارد.

 

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: پژوهشگاه صنعت نفت با ۱۶۰۰ نوع خدمات آزمایشگاهی می‌تواند در تأمین دانش‌های فنی فرآیندی، انتقال فناوری و بومی‌سازی تجهیزات صنعت پتروشیمی ارائه خدمت کند.

 

کلانتری‌اصل به توسعه ۲۰ نوع کاتالیست در پژوهشگاه صنعت نفت اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه صنعت نفت متمرکز بر توسعه دانش فنی است و افزون‌بر مجری توسعه دانش و فناوری، نگاه مدیریتی به توسعه فناوری نیز دارد.

 

وی به اجرای ۱۵۷ پروژه با شرکت‌های پتروشیمی در سال‌های گذشته اشاره و تأکید کرد: باید فعالیت‌مان را در حوزه صنعت پتروشیمی گسترش دهیم و آماده همکاری با شرکت‌های پتروشیمی و دانش‌بنیان برای داخلی‌سازی دانش‌های فنی مورد نیاز صنعت پتروشیمی در برنامه هفتم و هشتم توسعه هستیم.

 

قرارداد عاملیت بند (ه) تبصره ۱۸ بین مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و حمید حیدری، صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت با هدف حمایت حداکثری از شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شد و به امضای مدیران عامل دو شرکت رسید.

لینک کوتاه : http://petronaft.ir/?p=8937

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.