افزونه جلالی را نصب کنید. 9 شوال 1445 Wednesday, 17 April , 2024
4

افزایش ۵۰ هزار تن ظرفیت تولید متانول و کاهش ۱۵ میلیون مترمکعب خرید گاز سبک شفن در دو سال آینده

  • کد خبر : 8181
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸
افزایش ۵۰ هزار تن ظرفیت تولید متانول و کاهش ۱۵ میلیون مترمکعب خرید گاز سبک شفن در دو سال آینده
با احداث بزرگترین واحد بازیافت دی اکسید کربن کشور در پتروشیمی فناوران با ۳۰ میلیون دلار سرمایه گذاری، در دو سال آینده شاهد افزایش ۵۰ هزار تن ظرفیت تولید متانول و کاهش ۱۵ میلیون مترمکعب خرید گاز سبک شفن خواهیم بود.

پترونفت؛ شرکت پتروشیمی فن آوران در راستای عمل به الزامات و تعهدات زیست محیطی خود در نظر دارد نسبت به راه اندازی طرح بازیافت دی اکسید کربن حاصل از احتراق در استک ریفرمر واحد متانول که تاثیر بسزائی در آلایندگی محیط زیست به دنبال دارد اقدام نماید. بدین منظور در تاریخ ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ و در آستانه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، کلنگ احداث بزرگترین واحد بازیافت دی اکسید کربن کشور با ظرفیت جذب سالانه ۱۶۰.۰۰۰ تن CO۲ در محل سایت صنعتی شرکت با حضور مقامات و مدیران کشوری و استان خوزستان به زمین زده شد.

 

اثرات طرح بازیافت دی‌اکسید کربن در پتروشیمی فن آوران

 

از اثرات این طرح در پتروشیمی فن آوران می‌توان به افزایش ظرفیت تولید محصول متانول تا ۵۰.۰۰۰ تن در سال، کاهش ۱۵ میلیون مترمکعب از نیاز شرکت به خرید گاز سبک، پایداری خوراک و انعطاف در مصارف حامل‌های انرژی به ویژه در فصول سرد سال نام برد. برآورد سرمایه گذاری لازم جهت اجرای این پروژه ۳۰ میلیون دلار و مدت اجرای آن دو سال است.

 

براین اساس، با احداث بزرگترین واحد بازیافت دی اکسید کربن کشور در پتروشیمی فناوران با ۳۰ میلیون دلار سرمایه گذاری، در دو سال آینده شاهد افزایش ۵۰ هزار تن ظرفیت تولید متانول و کاهش ۱۵ میلیون مترمکعب خرید گاز سبک شفن خواهیم بود.

 

نرخ ارز براساس عرضه و تقاضا

 

از سوی دیگر، پیرو سیاست‌های جدید دولت و بانک مرکزی در خصوص عرضه ارز شرکت‌های پتروشیمی در بازار متشکل ارز و طلا، از این تاریخ ۲ اسفند ۱۴۰۱ مبادلات ارزی شرکت‌های پتروشیمی بعنوان عرضه کنندگان ارز‌های صادراتی و متقاضیان ارز‌های مزبور، از طریق حضور در تابلو دوم بازار فوق انجام و بجای اعمال نرخ ثابت ۲۸۵.۰۰۰ ریال به ازاء هر دلار، بهای ارز‌ها روزانه براساس میزان عرضه و تقاضای آن در بازار مذکور تعیین خواهد شد.

 

سود خالص شش ماهه

 

سود خالص پتروشیمی فن آوران در دوره منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ به ۴۲۰ میلیارد تومان رسیده که در دوره منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ معادل ۱۴۵۲ میلیارد تومان بوده است. همچنین سود خالص در دوره منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ معادل ۲۰۶۴ میلیارد تومان گزارش شده است.

 

بهره برداری مجدد از واحد متانول

 

در تاریخ ۱۴ دی ۱۴۰۱ اعلام شد که با عنایت به برودت هوا و متعاقب اعلام شرکت ملی گاز و افت فشار گاز دریافتی از طریق خطوط اصلی، تولید واحد متانول این شرکت تا اطلاع ثانوی متوقف گردید.

 

واحد متانول این شرکت که از روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۴ بعلت افت فشار گاز طبیعی از مدار خارج و تولید محصول آن متوقف گردیده بود، در شامگاه روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۰۹ با توجه به طبیعی شدن فشار گاز مزبور، بهره برداری از آن مجددا” آغاز و اقدام به تولید محصول نموده است.

 

بهبود نسبی بازار سرمایه و افزایش ارزش سهام بانک ملت، موجب برگشت مبلغ ۳,۶۲۷,۶۳۹ میلیون ریال (معادل ۱۱۷ ریال به ازاء هر سهم) از حساب ذخیره کاهش ارزش سرمایه گذاری در سهام بانک مزبور و ثبت آن در دفاتر مالی شرکت در تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۳۰ گردید.

 

بموجب استاندارد حسابداری شماره ۱۵ سرمایه گذاری‌های سریع المعامله در بازار به ارزش بازار مجموعه (پرتفوی) آن اندازه گیری می‌گردد. براین اساس برای سرمایه گذاری در سهام بانک ملت تا پایان دوره ششماهه نخست سال ۱۴۰۱ جمعا به میزان ۲۳.۰۲۲.۵۲۸ میلیون ریال ذخیره کاهش ارزش در حساب‌های مالی منظور گردید. بهای تمام شده سرمایه گذاری مزبور به ازا هر سهم ۴.۶۰۸ ریال (کل مبلغ سرمایه گذاری مبلغ ۵۳.۹۶۲.۷۸۰ میلیون ریال) و قیمت بازار هرسهم در تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۳۰ مبلغ ۲.۹۵۴ ریال بوده است. بهبود نسبی بازار سرمایه و افزایش ارزش سهام بانک ملت، موجب کاهش مبلغ ۳,۶۲۷,۶۳۹ میلیون ریال (معادل ۱۱۷ ریال به ازاء هر سهم) از حساب ذخیره مزبور و ثبت آن در دفاتر مالی شرکت در تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۳۰ گردید. لازم به ذکر است در پایان سال باتوجه به ارزش بازار سهم مزبور، ذخیره مربوطه تعدیل و در صورت‌های مالی اعمال خواهد گردید.

لینک کوتاه : http://petronaft.ir/?p=8181

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.