افزونه جلالی را نصب کنید. 27 شوال 1445 Sunday, 5 May , 2024
2
در سفر وزیر نفت به خوزستان صورت گرفت:

بهره‌برداری از طرح افزایش تولید نفت خام میدان چشمه خوش

  • کد خبر : 17324
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰:۵۲
بهره‌برداری از طرح افزایش تولید نفت خام میدان چشمه خوش
در طلیعه‌ای روزهای ایام‌الله دهه مبارک فجر، طرح افزایش تولید نفت خام میدان چشمه خوش با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به بهره‌برداری رسید. 

به گزارش خبرنگار پترو نفت: آقای نجاریان، مدیر اجرایی طرح میدان نفتی چشمه خوش گفت: این طرح که در قالب طرح‌های نفتی مطابق با آی پی سی (آیین‌نامه‌های بهره‌برداری نفتی) اجرا شده است، با هدف افزایش تولید و بهره‌برداری از میدان نفتی چشمه خوش در جنوب استان ایلام و شمال غربی استان خوزستان مورد اجرا قرار گرفت.

 

وی افزود: این میدان به همراه دو میدان دالپری و پایدار شرق، جزء میدان‌هایی است که توسط شرکت ملی نفت ایران بهره‌برداری می‌شوند و در سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسیدند.

 

نجاریان تصریح کرد: با ورود قراردادهای نسل جدید به شرکت ملی نفت، قراردادی بین‌المللی ۱۰ ساله برای بهبود و افزایش تولید میدان‌های نفتی چشمه خوش، دالپری و پایدار شرق منعقد شد. این قرارداد به مشارکت شرکت‌های «زد آن واستوک» از روسیه و شرکت‌های «ایران افق» و «کیسون» واگذار شده است.

 

مدیر اجرایی بیان کرد: شرکت مهندسی و توسعه نفت به عنوان بازوی اصلی شرکت ملی نفت در زمینه توسعه میدان‌های نفتی فعالیت می‌کند و قراردادهای بین‌المللی زیادی را اجرا کرده است. این طرح نیز به عنوان یکی از پروژه‌های استراتژیک به این شرکت واگذار شده است.

 

وی افزود: قرارداد افزایش تولید میدان نفتی چشمه خوش در بهمن‌ماه ۱۳۹۸ امضا شد و پس از تکمیل مراحل قانونی و اخذ مجوزهای لازم، اجرایی شد.

 

نجاریان توضیح داد: هدف اصلی این قرارداد افزایش تولید نفت به میزان ۱۶۷ میلیون بشکه تجمعی است. برای این منظور طرح، فعالیت‌هایی همچون حفاری ۲۰ چاه جدید، تجهیز ۲۵ چاه موجود و ۱۳ چاه جدید به پمپ‌های درون چاهی، انجام لرزه‌نگاری سه بعدی، اصلاحات لازم در واحد بهره‌برداری و نمک‌زدایی موجود، احداث واحد نمک‌زدایی جدید و سرمایه‌گذاری تا ۳ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.

 

وی اعلام کرد: یکی از نقاط کلیدی برای رسیدن به تولید زودهنگام در این طرح، افزایش تولید روزانه به ۱۰ هزار بشکه نفت خام در روز تعریف شده است.

 

نجاریان افزود: اکنون پس از گذشت دو سال و نیم از شروع قرارداد و انجام فعالیت‌هایی همچون مطالعات مهندسی، انجام عملیات درون حلقه چاه و عملیات برق‌رسانی به ۵ چاه، به آستانه رسیدن به این نقطه عطف بزرگ هستیم.

 

وی تصریح کرد: تا بار دیگر در تورم با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شاهد تحقق یکی دیگر از اهداف شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم باشیم و منتظریم تا مقام عالی وزارت دستور شروع این بخش از پروژه را صادر فرماید.

 

لازم به ذکر است که شرکت زد آن وستوک از روسیه با سرمایه‌گذاری ۱۷۰ میلیون دلار در توسعه میدان چشمه خوش نیز همکاری کرده است.

 

عظمت اسماعیل‌اُف، مدیرعامل شرکت زد آن وستوک روسیه، اعلام کرد: “تا کنون در پروژه‌های خود در صنعت نفت ایران بیش از ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، و از این مبلغ ۱۷۰ میلیون دلار مربوط به پروژه توسعه میدان چشمه خوش است.

 

عظمت اسماعیل‌اُف افزود: اکنون به مرحله تولید زودهنگام در پروژه توسعه میدان چشمه خوش رسیده‌ایم و تولید روزانه در این میدان از ۴۸ هزار بشکه به ۵۸ هزار بشکه افزایش یافته است. همچنین توانسته‌ایم به‌تازگی تولید روزانه میدان نفتی چشمه خوش را از ۵۸ هزار بشکه به بیش از ۶۲ هزار بشکه برسانیم.

 

مدیرعامل شرکت زد ان وستوک اعلام کرد: تاکنون در صنعت نفت ایران بیش از ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. از این میزان سرمایه‌گذاری، ۱۷۰ میلیون دلار مربوط به پروژه توسعه میدان چشمه‌خوش است. مدیرعامل شرکت اعلام کرد که در حال حاضر شرکت زد ان وستوک روسیه سه دکل حفاری در پروژه چشمه‌خوش فعال دارد و به زودی یک دکل دیگر برای حفاری ۶ حلقه اضافه خواهد شد.

 

وی افزود: بر اساس قرارداد خود، شرکت زد ان وستوک مسئول حفاری ۲۰ حلقه چاه و نصب ۲۲ پمپ درون‌چاهی در میدان چشمه‌خوش است و در تلاش است تا به همه اهداف این پروژه برسد.

 

وزیر نفت ایران نیز در این باره ضمن خدا قوت و تشکر از شرکت زد ان وستوک که سرمایه‌گذاری شرکت روسی در میادین نفتی در ایران گفت: این عملیات همه در دولت مردمی و در همین ایامی که با عقد قراردادهایی بر روی میادین نفتی و قراردادهایی با شرکت ملی نفت صورت گرفته، انجام می‌شود.

 

در پایان، اوجی، اضافه کرد: همچنین، تشکر می‌کنم از همه کارکنان، متخصصین و کارگران، و همه عزیزانی که دست‌اندرکاران این پروژه هستند. همچنین، خدا را هم شاکرم که این توفیق را برای ما فراهم کرده و در این ایام، انشالله شاهد بهره‌برداری بشکه افزایش ۱۰ هزار بشکه از این میدان نفتی خواهیم بود.

لینک کوتاه : http://petronaft.ir/?p=17324

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.