افزونه جلالی را نصب کنید. 27 شوال 1445 Sunday, 5 May , 2024
1

بومی‌سازی دستگاه حفاری چاه‌های نفت و گاز تا عمق بیش از ۴ هزار متر

  • کد خبر : 6949
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۱
بومی‌سازی دستگاه حفاری چاه‌های نفت و گاز تا عمق بیش از ۴ هزار متر
یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق شد دستگاه چرخاننده فوقانی حفاری یا همان تاپ‌ درایو را که برای حفاری چاه‌های نفت و گاز تا عمق بیش از ۴ هزار متر کاربرد دارد، طراحی و تولید کند.

پترونفت ، مهندس عباسعلی گرجی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تاپ‌درایو را یکی از تجهیزات مهم و به‌روز در صنعت حفاری دانست که جهت حفاری، اتصال و یا جداکردن لوله‌های حفاری از آن استفاده می‌شود و با عملکردی متفاوت، جایگزین روش‌های قدیمی حفاری و لوله‌گذاری شده است.

وی افزود: طی دهه‌های اخیر روش غالب برای حفاری، OFF SHORE (فراساحل) استفاده از این تجهیز بوده است و در حال حاضر به خصوص برای مناطق سخت و بحرانی در خشکی یا همان ON SHORE حفاری با تاپ درایو بسیار سریع‌تر و ایمن‌تر انجام می‌شود. تاپ‌درایو یک تجهیز با قابلیت جابجایی است که در دکل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. امکان جابجایی مناسب و سریع تاپ درایو روی دکل‌های مختلف باعث سرعت عمل در حفاری می‌شود که به همین دلیل کاربرد آن را در صنعت نفت دنیا افزایش داده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه ساخت دستگاه تاپ‌درایو بر مبنای جدیدترین فناوری در صنعت حفاری بوده است، ادامه داد: ساخت تاپ‌درایو در این شرکت ابتدا طی مشارکت با یک شرکت خارجی جهت تأمین ۱۵ دستگاه تاپ‌درایو برای شرکت نفت ایران در سال ۱۳۸۲ آغاز شد، ولی بعد از افزایش فشارهای بین‌المللی و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان ادامه همکاری با طرف خارجی، قطع شد و این شرکت مستقلاً در سال ۱۳۹۱ توانست با تکیه بر دانش و توانمندی داخلی فرآیند طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی اولین دستگاه تاپ‌درایو بومی در ایران را با موفقیت به سرانجام برساند.

به گفته وی، این دستگاه علاوه بر تطابق کامل با شرایط اقلیمی کشور، قابلیت حفاری چاه‌های نفت و گاز تا عمق بیش از ۴ هزار متر را دارد و برای شرایط حفاری دریایی و حفاری زمینی قابل استفاده است.

گرجی اظهار کرد: پس از موفقیت در ساخت، نصب و راه‌اندازی دستگاه اول و کسب رضایت کارفرما و کاربران و اخذ تائیدیه‌ها و رضایت‌نامه‌های متعدد، ساخت دستگاه دوم را آغاز کردیم که در پایان سال ۱۳۹۷ تحویل کارفرما شد؛ در حال حاضر این دستگاه در ناوگان حفاری شرکت ملی حفاری ایران مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۹، شرکت ملی حفاری ساخت سه دستگاه تاپ‌درایو جدید را به شرکت ما سفارش داد که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی برنامه‌ریزی ساخت آنها انجام شده است. صندوق نوآوری در تأمین بخشی از هزینه‌های خرید مواد اولیه، قطعات داخلی و خارجی و هزینه‌های تولید برای سه دستگاه تاپ‌درایو از این پروژه حمایت کرده است.

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، قیمت فروش محصول این شرکت در مقایسه با نمونه‌های خارجی کاملاً رقابتی است و از این جهت صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی را نصیب کشور کرده است.

لینک کوتاه : http://petronaft.ir/?p=6949

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.