افزونه جلالی را نصب کنید. 24 شوال 1445 Thursday, 2 May , 2024
3
برای اولین بار در دنیا؛

تصفیه پساب واحد تبدیل متانول به پروپیلن توسط سیستم بایورآکتور غشایی

  • کد خبر : 14117
  • ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
تصفیه پساب واحد تبدیل متانول به پروپیلن توسط سیستم بایورآکتور غشایی
برای اولین بار در دنیا، تصفیه پساب واحد تبدیل متانول به پروپیلن، توسط سیستم بایورآکتور غشایی با غشاهای بومی ساخته شده در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی انجام شد.

پترونفت، برای اولین بار در دنیا، پساب واحد تبدیل متانول به پروپیلن، توسط سیستم بایورآکتور غشایی با غشاهای بومی ساخته شده در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تصفیه گردید، که در نمایشگاه تاک(نخستین رویداد توسعه فناوری، ایده های نوآورانه و کار جهادی)نیز مورد تقدیر شاهمیرزایی معاون محترم وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی واقع گردید.

امین احمدپور مجری این طرح گفت: بیو رآکتور غشایی در واقع سیستم توسعه یافته فرآیند لجن فعال متعارف است که توسعه آن باعث شده پاره ای از مشکلات این سیستم ها برطرف شود.

وی گفت: پایلوت مذکور در نزدیکی واحد تبدیل متانول به پروپیلن مستقر در مرکز منطقه ویژه شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی قرار داده شد و پساب خروجی برج واحد با استفاده از یک لوله انعطاف پذیر به درون مخزن خوراک پایلوت منتقل می‌گردید. پساب خروجی برج دارای COD حدود 20000 و TDS حدود 2500پی پی ام و کدورت حدود 110NTU بوده است.نتایج حاصل از آنالیز ترکیبات این پساب نشان می دهد که قسمت عمده آن از متانول تشکیل شده و مقدار جزئی از ترکیباتی از قبیل دی متیل اتر، استن و متیل اتیل کتون نیز مشاهده گردید که پس از تصفیه توسط سیستم، همواره کدورت در خروجی در محدوده NTU 5/1 بوده است. لجن تلقیحی اولیه، از حوض هوادهی واحد LOW TDS شرکت پتروشیمی فجر انرژی خلیج فارس تهیه و پس از تغلیظ تا غلظت ppm5500 به درون راکتور ریخته شد. شاخص حجمی لجن تلقیحی SVI برابر 130 بوده و غلظت اولیه آن نیز حدود ppm 2600 بوده است. بازدهی حذف COD در پایلوت بسیار مناسب بوده و COD خروجی همواره زیر mg/L 20 بوده است. لذا برای تخلیه زیست محیطی و همچنین استفاده به عنوان آب تغذیه برجهای خنک کننده دارای استاندارد لازم می باشد.

وی افزود با اجرای این طرح، از هدررفت آب به میزان زیاد جلوگیری شده که این در شرایط فعلی کمبود آب در دنیا، امتیاز مهمی محسوب می شود. ایشان همچنین افزود می توان این تکنولوژی را با سوددهی خوبی به دیگر کشورها عرضه نمود.

لازم به ذکر است غشای پلی وینیلیدن فلوراید ساخته شده در انجام این طرح، کاملا بومی بوده که با نمونه های مشابه خارجی رقابت می کند.

لینک کوتاه : http://petronaft.ir/?p=14117

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.