افزونه جلالی را نصب کنید. 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
4
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد:

تولید بیش از ۹۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال

  • کد خبر : 6084
  • ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
تولید بیش از ۹۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از عبور تولید محصولات پتروشیمی کشور از مرز ۹۰ میلیون تن در سال خبر داد.

مرتضی شاه میرزایی با اشاره به تولید یک و نیم میلیون تن محصولات پتروشیمی در ا بتدای پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، تصریح کرد، محصولات پتروشیمی کشور در حال حاضر به ۹۰ میلیون تن در سال رسیده است که نسبت به سال ۵۷ بیش از ۶۰ برابر شده است.

معاون وزیر نفت افزود: این افزایش تولید محصولات پتروشیمی در حالی به ثمر نشسته است که اکثر صنایع پتروشیمی کشور در نواحی ساحلی جنوبی و جنوب غربی کشور واقع شد ه اند که بیش از ۱۵ سال ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی درگیر جنگ و بازسازی پس از جنگ بوده اند.

شاه میزایی در خصوص تنوع محصولات پتروشیمی گفت: در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تنوع محصولات بسیار اندک بود، اما امروزه بیش از ۵۵۰ گرید از انواع محصولات پلیمری، شیمیایی و آلماتیکی در کشور تولید می‌شود هر چند که تا رسیدن به تکمیل زنجیره تولیدات محصولات پتروشیمی فاصله زیادی مانده است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بخش دیگری از گفتگوی خود با اشاره به تحریم‌ها و تلاش غربی‌ها برای جلوگیری از ورود دانش و فناوری پتروشیمی به کشور، افزود: سیاست دولت بر بومی سازی این صنعت و استفاده از توان داخلی و دانش بنیان های کشور است و در طول یکسال گذشته ۶ طرح بزرگ آماده سازی و تعدادی از آن‌ها مانند پتروشیمی خمینی به بهره برداری رسید.

به گفته شاه میرزایی، در یک سال گذشته دانشمندان ایرانی موفق به دستیابی به فناوری و تولید کاتالیست ایرانی شدندن و ایران در اقدامی حیرت انگیز به صادر کننده یک تن کاتالیست به کشورهای همسایه تبدیل شد و در حال حاضر در خواست ۵۰ تن کاتالیست از کشورهای دیگر داریم.

وی با بیان اینکه ما خوشبختانه در ۶ کاتالیست راهبری سنتز آمونیاک، سنتز متانول، انواع نیترات ها، کاتالیست اتیلن اوکساید، هیدروژن ستیلن و فعال گرهای کرن‌های پتاسیوم توانستیم صاحب عنوان شویم، تاکید کرد: قرار استا کاتالیست‌ها را به طور کامل تا پایان این دولت بومی سازی کنیم که این پرواز بزرگی است.

شاه میزایی در بخش دیگری از گفتگوی خود با بیان اینکه بومی سازی کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی جزء افتخارات کشور ما است، تصریح کرد:
با توجه به اینکه هر محصول پتروشیمی نیاز به یک فرآیند و طراحی لایسنس خاص دارد در این حوزه تفاهم نامه و رفت و آمدهای زیادی میان صنعت و دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، مراکز فناورآور، پارک‌های دانش بنیان و فناوری صورت گرفت که نتایج خوبی به همراه داشته است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه راهبردی‌ترین سیاست ما تکمیل کامل زنجیره محصولات پتروشیمی است، گفت: از آنجا که صنعت پتروشیمی کشور قدمتی ۶۰ ساله دارد می‌بایستی همه ملزومات و احتیاجات این صنعت در داخل تامین شود که یکی از آن‌ها کاتالیست است که تا پایان دولت سیزدهم این دغدغه از روی میز کشور برداشته می‌شود و در حوزه زنجیره ارزش هم سیاست این دولت تولید تمامی محصولات شناخته

شده پتروشیمی پیشران در صنایع دیگر است که باید وابستگی کشور به آن‌ها قطع گردد.

معاون وزیر نفت در خصوص سیاست‌های دولت سیزدهم برای ایجاد توازن در صنعت پتروشیمی گفت: عمده صنایع پتروشیمی مان در حال حاضر گاز پایه است که سیاست ما این است که سرمایه گذاران را تشویق کنیم که از خوراک مایع بیشتر استفاده کنند اتفاقا اگر سرمایه گذاران و سهام داران واحدهای جدید به سمت خوراک مایع بروند تنوع محصولشان بیشتر است.

به گفته آقای شاه میرزایی: دولت حدود ۲۰ بسته سرمایه گذاری اماده کرده که می‌تواند ما را به تکمیل زنجیره ارزش که بسیاری از آن‌ها نیاز به خوراک مایع دارند بسیار نزدیک کند.

این ۲۰ بسته سرمایه گذاری از لحاظ عدد سرمایه گذاری حدود ۳ و خورده‌ای میلیارد دلار است، ولی ما رابه ۲۱ محصول راهبردی می‌رساند که تقریباً می‌توانیم بگوییم از این گردنه‌ای که در حال حاضر وابستگی زیاد به واردات بعضی محصولات و مواد پتروشیمی از خارج از کشور داریم عبور می‌دهد و زمینه خوراک پایه را فراهم می‌کند.

لینک کوتاه : http://petronaft.ir/?p=6084

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.