افزونه جلالی را نصب کنید. 17 ربيع أول 1446 Friday, 20 September , 2024
2

خودروهای فرسوده جمع آوری شود! بنزین صادر هم می کنیم

  • کد خبر : 21715
  • ۰۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۲
خودروهای فرسوده جمع آوری شود! بنزین صادر هم می کنیم
محبی نظر: با خروج خودروهای فرسوده و پرمصرف نه تنها واردات بنزین متوقف می گردد بلکه مازاد نیاز راهم می توانیم صادر کنیم.

به گزارش پترو نفت، به نقل از روابط عمومی کمیسیون انرژی مجمع نظام مسائل کشور، محمدصادق محبی نظر رئیس این کمیسیون اظهار داشت: اینکه ناترازی حامل های انرژی ، علی الخصوص ناترازی بنزین داریم بر کسی پوشیده نیست، اما اینکه انگشت اتهام به سمت وزارت نفت است منصفانه نیست.
محبی نظر افزود: در بحث مدیریت ناترازی بنزین مقام معظم رهبری سال گذشته تذکراتی را اعلام و بیان فرمودند زیبنده نیست کشوری که صادر کننده نفت خام است وارد کننده بنزین باشد.
لذا تحقق این امر مستلزم یک اقدام فرادستگاهی و حتی فراقوه ای می باشد. اینکه برخی کارشناسان سریعا راهکار قیمتی را برای مدیریت ناترازی پیشنهاد می دهند گویای جستجو برای راهی میانبر است. راه حلی که تمرکز بر کنترل مصرف دارد نه مدیریت مصرف!
رئیس کمیسیون انرژی مجمع نظام مسائل کشور گفت: مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انرژی و هیئت وزیران اضلاع موثر در ارائه و اجرای راه حل های غیرقیمتی برای مدیریت ناترازی بنزین هستند.
محبی نظر ادامه داد: به عنوان یکی از ده ها راه حل غیرقیمتی خارج نمودن خودروهای فرسوده در سطح کشور می باشد. راه حلی که تکلیف قانونی دستگاهها غیر از وزارت نفت می باشد!
محبی نظر افزود: طبق آیین نامه از رده خارج نمودن خودروهای فرسوده مصوب هیئت وزیران، دستگاه های متولی وزارت کشور، صمت، سازمان حفاظت محیط زیست و حتی بانک مرکزی هستند. در حالی که وزارت نفت ناظر به عضویت در کارگروه توسعه حمل و نقل عمومی یکی از اعضای آن می باشد.
طبق آمار از مجموع ۳۸ میلیون وسیله نقلیه در سطح کشور حدود ۱۷ میلیون دستگاه معادل ۴۵ درصد فرسوده است. همچنین از ۱۲ میلیون موتورسیکلت حدود ۱۱ میلیون دستگاه فرسوده محسوب می شود. کما اینکه خودروهای غیرفرسوده و استاندارد فعلی نیز مصرف سوختی بالاتر از نرم جهانی دارند.
وی ادامه داد: استاندارد مصرف سوخت در جهان مصرف فعلی خودروهای داخلی ما را تایید نمی کند. آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده (EPA) استانداردهای سخت گیرانه ای را برای کاهش مصرف سوخت و اعمال بهینه سازی مصرف ابلاغ نموده تا مصرف به ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش برساند.
این در حالی است که خودروهای داخلی بیش از ۱۰ و حتی ۱۲ لیتر مصرف در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش را دارند. لذا با خروج خودروهای فرسوده و پرمصرف نه تنها واردات بنزین متوقف می گردد بلکه مازاد نیاز راهم می توانیم صادر کنیم.
محبی نظر گفت: یکی از پیشنهاداتی که این کمیسیون در گذشته نیز مطرح نموده بود ایجاد یک معاونت ذیل ریاست جمهوری تحت عنوان بهینه سازی انرژی است تا با استفاده از جایگاه فرا دستگاهی و ذیل رئیس جمهور بتواند راهکارهای ضربتی برای مدیریت ناترازی انرژی بکار ببندد.

لینک کوتاه : http://petronaft.ir/?p=21715

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.