افزونه جلالی را نصب کنید. 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024
4

راه اندازی سامانه مه‌پاش برای مدیریت دمای محیط واحدهای نیروگاهی مولد برق در شرکت فجر انرژی خلیج فارس

  • کد خبر : 13642
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
راه اندازی سامانه مه‌پاش برای مدیریت دمای محیط واحدهای نیروگاهی مولد برق در شرکت فجر انرژی خلیج فارس
شرکت فجر انرژی خلیج فارس با نصب مه‌پاش در نیروگاه ناحیه ۲ به دنبال کاهش دمای هوای ورودی فن کولرهای توربین‌ها بوده تا این تجهیزات را در مدار تولید باقی بماند

به گزارش روابط شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت فجر انرژی خلیج فارس به عنوان قلب تپنده منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و تامین و تولید کننده سرویس‌های حیاتی وظیفه تامین برق شرکت‌های پتروشیمی منطقه را بر عهده دارد.

این شرکت در تابستان‌های گرم خوزستان علاوه بر تامین برق صنایع عظیم منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، بیش از ۵۰۰ مگاوات برق لحظه‌ای را به شبکه سراسری برای مردم شهرستان‌های همجوار تزریق می‌کند.

فجر انرژی برای تامین این برق باید با حداکثر توان خود در مدار تولید باشد که این امر نیاز به شرایطی ایده آل دارد.

طبق توصیه شرکت سازنده توربین ها، یکی از شرایط تاثیر گذار در عملکرد توربین‌ها دمای محیطی بوده که با توجه به دمای بالای ۵۰ درجه خوزستان این امر باید با کمک تجهیزات دیگر محقق شود.

یکی از این تجهیزات مه‌پاش است. کارشناسان فجر انرژی با برنامه و به صورت آزمایشی مه‌پاش‌ها را در نیروگاه فجر ناحیه ۲ نصب کرده‌اند.

بعد از ظهر دوشنبه ۱۶ مرداد مه‌پاش‌های نیروگاه ناحیه ۲ با حضور مدیرعامل، رئیس مجتمع و تعدادی از روسای امور و کارشناسان راه اندازی شد.

این سیستم به منظور خنک‌سازی هوای ورودی فن کولر توربین‌ها تعبیه شده تا بتوان با کاهش دمای هوای ورودی، تجهیزات توربین ازجمله یاتاقان‌ها و ژنراتور، در دمای کمتری کار کنند و میزان تولید در شرایط گرما و تابستان حفظ شود.

پیش بینی می‌شود این سیستم دمای هوای ورودی فن کولر توربین‌ها را حداقل ۷ درجه کاهش دهد. این پروژه از ابتدای آبان ۱۴۰۱ به همت بخش‌های مختلف خدمات فنی با همراهی بهره برداری و تعمیرات آغاز شده و اکنون به بهره برداری رسیده است.

به سیستم‌های خنک‌کننده و افزایش رطوبت محیط مه‌پاش گفته می‌شود. این دستگاه‌ها می‌تواند جایگزین کولر و دیگر سیستم‌های خنک‌کننده برای محیط‌های با متراژ بسیار بزرگ و فضای باز باشد؛ سیستم مه‌پاش انواع مختلف و تکنولوژی‌های گوناگونی دارند.

فرایند تولید مه در این دستگاه به این صورت است که آب از طریق پمپ‌های فشار قوی از شیلنگ‌های صنعتی عبور می‌کنند، در این مرحله بعد از رسیدن به نازل‌های خطی به قطرات بسیار ریز چند میکرونی تبدیل می‌شوند که آب موجود در دستگاه در هنگام خروج کاملا پودر خواهد شد و به یک مه سبک و غلیظ تبدیل می‌شود البته این مه قبل از رسیدن به زمین تبخیر می‌شود، اما محیط را خنک می‌کند.

لینک کوتاه : http://petronaft.ir/?p=13642

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.