افزونه جلالی را نصب کنید. 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024
0

رونمایی از دو كتاب تخصصی حوزه نفت

  • کد خبر : 16784
  • ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۵
رونمایی از دو كتاب تخصصی حوزه نفت
امروز ۲۴ دی ماه در غرفه شرکت ملی نفت ایران در محل نمایشگاه بین المللی اهواز از کتاب های "اصول چاه پیمای در گذر زمان" اثر داریوش کیانی گل شوری و کتاب "بارگزاری لرزه ای مخازن ذخیره روزمینی و هوایی" نوشته دکتر محمد ابراهیم کرباسچی رو نمایی شد.

به گزارش خبرنگار پترونفت: کتاب های “اصول چاه پیمای در گذر زمان” یک کتاب تخصصی از دروس نفت است که شامل ۲۵ فصل است و درباره زمین شناسی، لایه های زمین، فرآیند به وجود آمدن سنگ و… توضیح داده شده است.

 

در کتاب مذکور، جزئیاتی درباره‌ی سنگ‌هایی که منجر به تجمع و ذخیره‌سازی نفت می‌شوند، تشریح شده است. نویسنده به تفصیل در مورد سنگ‌های رسوبی صحبت کرده و فرآیند تشکیل نفت و مراحل تصفیه نفت را توضیح داده است.

 

داریوش کیانی گل‌شوری اظهار کرد: هدف از این کتاب، آشنایی خواننده با زمین‌شناسی است تا قبل از ورود به فصل نمودارگیری، اطلاعات لازم را دریافت کند. پس از این توضیحات، هدف نمودارگیری نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

 

فصل پنجم به توضیح ابزارهای نموداری اختصاص دارد. نویسنده به تفصیل توضیح داده است که چین و هدف این ابزارها چیست. همانطور که می‌دانید، برای گرفتن اطلاعات از یک مثال، از ابزار نموداری استفاده می‌شود. این ابزارها شامل فول ست و هایک است که درون مخزن قرار می‌گیرند. بر اساس نمودارها و یا نوارهای قلبی که از مخزن گرفته می‌شود، وضعیت مخزن نفتی و گازی، وضعیت دیپلوژی آن و کیفیت سنگ آن شناسایی می‌شود. این مهمترین جنبه آن است که تمامی مخازن نفتی نیازمند مدیریت هستند و برای مدیریت مخزن، مطالعات جامع لازم است.

 

کیانی گل‌شوری بیان کرد: اطلاعات مخزن شامل نفت و گاز، بافت سنگ و … را ارائه می‌دهد. این اطلاعات برای زمین‌شناسان، مهندسان مخزن و افرادی که به تحلیل جامع یا شبیه‌سازی نیاز دارند، ضروری است. به همین دلیل، این کتاب از سایر کتاب‌ها متفاوت است. برخی فصول به بررسی قراردادهای مربوط به نمودارگیری می‌پردازند تا کارشناسان بتوانند ارزش نمودارهارا درک کنند.

 

 

کتاب “بارگزاری لرزه ای مخازن ذخیره روزمینی و هوایی” در ۵ فصل نوشته شده است. از جمله موضوعاتی که در این کتاب آمده مباحث مربوط به طراحی مخازن و بارگزاری لرزه ای است. این کتاب برای طراح های مخازن نوشته شده است.

 

کرباسچی، در ابتدا درباره مخازن ذخیره روزمینی توضیح داد. این مخازن عبارتند از مخازن ذخیره بنزین و نفت که در پلتفرم‌های پتروشیمی و مناطق مختلف شرکت‌های نفتی قرار دارند. مخازن ذخیره روزمینی اغلب از جنس فلزی بوده و دارای سقف شناور و ثابت هستند. همچنین، مخازن استراتژیک مانند مخازن امیدیه نیز وجود دارند که در آن‌ها نیز مخازنی محدودی وجود دارد.

 

کتاب “بارگزاری لرزه ای مخازن ذخیره روزمینی و هوایی” به طور خلاصه بر انواع مخازن تمرکز دارد؛ از جمله مخازن ذخیره زمینی فلزی و بتنی به شکل دایره‌ای و استوانه‌ای. همچنین، مخازن بتنی مکعبی که برای ذخیره آب شور در مناطق مختلف و پروژه‌های مختلف استفاده می‌شوند. در نهایت، مخازن هوایی که به خصوص مخازن فلزی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. دوستان و همکاران نویسنده پیشنهاد داده‌اند که بخش نرم‌افزاری نیز به کتاب اضافه شود تا مهندسان طراح بتوانند با استفاده از نرم‌افزارهای مربوطه به طور حرفه‌ای و به صورت جامع طراحی مخازن را انجام دهند.

لینک کوتاه : http://petronaft.ir/?p=16784

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.