افزونه جلالی را نصب کنید. 14 ربيع أول 1446 Tuesday, 17 September , 2024
3

زمستان سخت وزارت نفت با یک دیپلمه؟

  • کد خبر : 16172
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶
زمستان سخت وزارت نفت با یک دیپلمه؟
کارشناسان حوزه انرژی خبر از وجود چالش‌های جدی در تامین گاز کشور می‌دهند، در حالی که اداره بزرگترین شرکت نفت و گاز کشور به یک دیپلمه سپرده شده.

به گزارش پترو نفت، منصور دفتریان، رئیس انجمن مهندسی گاز ایران گفت: در بیست سال گذشته به طور مداوم هر سال مقداری افزایش تولید داشتیم و با توسعه پارس جنوبی به طور متوسط ۵ درصد به تولید ما اضافه می‌شد، مصرف هم به طور متوسط ۵ الی ۷ درصد اضافه می‌شد. با این وجود همواره در زمستان با مشکل تامین گاز مواجه بودیم. از این به بعد ما نه تنها افزایش تولید نداریم، بلکه کاهش تولید هم داریم و کاهش تولید نیز قابل توجه است.

 

با این روند به سرعت و به شدت ناترازی افزایش پیدا خواهد کرد. یعنی به جایی می‌رسیم که یک دهم گاز مورد نیاز کشور را هم نمی‌توانیم تامین کنیم. از آن طرف پول هم نداریم، صندوق توسعه ملی ما تقریبا خالی است و درآمد نفت کفاف اداره کشور را نمی‌دهد.

 

ما در ۵ ماه اول سال ۱۹ میلیارد دلار صادرات و ۲۴ میلیارد دلار واردات غیرنفتی داشتیم. در ۶ ماه اول سال درآمد نفتی ما یک پنجم عراق بود. نتیجتا همه چیز در جهت نگرانی است.

 

 

این نظریه کارشناسی در حالی مطرح می‌شود که مدیران باتجربه صنعت نفت هم نسبت به کاهش تولید و ناترازی بیش از این هشدار داده بودند.

 

بدیهی است که شرکت های تولیدی مانند نفت و گاز پارس باید با تکیه بر توان علمی و تخصصی از زمستان و چالش های تولید عبور کنند. اما هشدارها نشان از مخاطرات نگران کننده دارند.

 

مستندات دریافتی به این رسانه حاکی از آن است که محمد حسین متجلی مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس در بازه زمانی که سرپرست شرکت بوده اختیارات ویژه و غیر قابل تصوری را به منشی خود بنام علیپور سپرده است موضوعی که خبرنگاران حوزه انرژی بارها به آن پرداخته اند.

 

اینکه شرکت نفت و گاز پارس که تولید کننده ۷۰ درصد گاز کشور است و در زمان پیک مصرف توسط یک منشی مدیریت می‌شود سوالی است که نهادهای نظارتی و وزارتی باید به افکار عمومی پاسخ بدهند.

 

اما از سوی دیگر اوجی و خجسته مهر که همیشه بر نگاه تخصصی تاکید داشتند چگونه از سلسله اقدامات غیر حرفه ای مدیرعامل نفت و گاز پارس و منشی او چشم پوشی می کنند ؟ اقداماتی که موجب نارضایتی گسترده متخصصان شاغل در نفت و گاز پارس را به همراه داشته است.

لینک کوتاه : http://petronaft.ir/?p=16172

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.