افزونه جلالی را نصب کنید. 24 شوال 1445 Thursday, 2 May , 2024
3

سرآغاز فصلی جدید برای پتروفرهنگ

  • کد خبر : 14385
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۷
سرآغاز فصلی جدید برای پتروفرهنگ
پتروفرهنگ، یکی از بزرگترین هلدینگ‌های فعال در حوزه پتروشیمی ایران است که در سال‌های اخیر به دلیل کاهش قیمت جهانی متانول و افزایش قیمت خوراک(گاز) با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کرد اما تغییر نگاه و سیاست گذاری مدیریتی از فصلی جدید در این مجموعه حکایت دارد.

پترونفت، سبد یک رنگ متانولی پتروفرهنگ نه تنها قدرت مانور و چاکبی مجموعه را سلب کرد بلکه تاثیرپذیری از هرنوع رخداد داخلی و خارجی را به بالاترین حد ممکن رساند تا جایی که یک ریزش قیمت جهانی، تمام توان مجموعه را زمین گیر می کند. همین مسئله باعث کاهش راندمان عمومی، عدم توان توسعه ای و همچنین زمانبر شدن پروژه هایی شده که سال هاست درگیر تامین مالی شده اند.

 

برای رهایی از این وضعیت و توسعه زیرساختی پتروفرهنگ راهی جز حاکم شدن مدیریتی با تفکر جهادی با پوشیدن کفش آهنی در این مجموعه نیست؛ فرد و نگاهی که بتواند با تنوع بخشی به سبد محصولات، کاهش هزینه‌های تولید، تسریع در اجرای پروژه‌های در دست اجرا، بهره گیری از ظرفیت‌های داخلی و همچنین جذب سرمایه گذار برای تعیین تکلیف پروژه‌های در دست اجرا، سرمایه اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان را مدیریت کند.

 

مدیران ارشد صندوق ذخیره فرهنگیان برای عبور از شرایط فعلی پتروفرهنگ تصمیم گرفته‌اند جواد زارع‌پور دکتری مهندسی صنایع با بیش از 25 سال سابقه کار در قرارگاه خاتم الانبیاء در سطوح مختلف را به عنوان رئیس هیئت مدیره این مجموعه انتخاب کنند تا گامی بلند در اصلاح وضع موجود برداشته و به سرعت موانع و مشکلات پیش رو مرتفع نموده تا شاهد خلق ثروت پایدار برای سهامداران باشیم.

 

معاون برنامه ریزی و توسعه راهبردی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، عضو هیئت رئیسه هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی دریائی ایران صدرا، مشاور عالی مدیرعامل منطقه آزاد اروند، نایب رئیس هیئت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان، نایب رئیس هیئت مدیره گروه توسعه پتروشیمی خط اتیلن مرکز(مهد امید آرین)، ، رئیس کمیسیون بررسی و پایش پروژه‌های حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی قرارگاه خاتم الانبیاء و … بخشی از سوابق جواد زارع پور رئیس جدید هیئت مدیره پتروفرهنگ است.

 

ارزیابی عملکرد زارع پور در مسئولیت‌های گذشته، حاکی از انتخاب فردی آگاه به امور مدیریتی در سطح کلان است؛ همان مسئله‌ای که پتروفرهنگ بیش از هر زمان به آن نیازمند است از این رو در صورت حمایت همه جانبه مجموعه فرهنگیان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان و مقام عالی وزارت آموزش و پرورش  از وی، می تواند تسریع کننده خواست تمام ذینفعان باشد.

 

زارع‌پور در جایگاه نایب رئیس هیئت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان به دلیل شان سیاست گذاری، نظارت و ارزیابی عملکرد تیم هیئت مدیره بر هلدینگ‌های تابعه، بدون شک شناخت دقیقی از فرصت‌ها و تهدیدهای 4 هلدینگ زیر مجموعه صندوق ذخیره از جمله پتروفرهنگ دارد همان مسئله‌ای که در گذشته پاشنه آشیل مجموعه قلمداد می شد چراکه شاهد بودیم افرادی ناآگاه به امور مجموعه صندوق، پتروفرهنگ و همچنین حوزه پتروشیمی در این پست معرفی می شدند اما برنامه‌ها  آنچنان که چشم انداز صندوق ترسیم کرده بود به پیش نمی رفت.

 

اصلاح فرایندهای معیوب و شفافیت در عملکردها، بهبود بهره‌وری و کارایی شرکت‌های تابعه، تنوع بخشی به سبد محصولات، کاهش هزینه‌های تولید، تسریع در اجرای پروژه‌های در دست اجرا، تمرکز بر سودآور بودن عملیات، یافتن بازارهای جدید متانول، توسعه فعالیت‌ها به سمت حوزه‌های پایین دست و یا بالادستی محصول فعلی و در یک کلام «نگاه توسعه محور»از برنامه‌های در دستور کار رئیس هیئت مدیره پتروفرهنگ در یک ماه اخیر بوده که بیانگر تلفیق دانش و مهارت‌ و همچنین نگاه اگاهانه و جهادی به این حوزه بوده است.

باتوجه به شرایط نامطلوب پتروفرهنگ که ماحصل نگاه مدیریتی گذشته این مجموعه است باید اذعان داشت «فرصت کوتاه، مسیر بلند و ناهموار است» و زمان آزمون و خطا برای این هلدینگ پایان یافته است. مسیری که آغاز شده می تواند حلال مشکلات گذشته و سرآغاز فصلی نوین برای مجموعه ای باشد که عمود خمیه صندوق ذخیره فرهنگیان است.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://petronaft.ir/?p=14385

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.