افزونه جلالی را نصب کنید. 17 ربيع أول 1446 Friday, 20 September , 2024
2

سفری به تونل تاریخ نفت

  • کد خبر : 16947
  • ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
سفری به تونل تاریخ نفت

به گزارش خبرنگار پترونفت _ فاطمه کاظمی: در جریان روزهای ابتدایی راه‌اندازی چهاردهمین نمایشگاه تخصصی صنعت نفت خوزستان، گالری از تصاویر و اشیاء تاریخی صنعت نفت تحت عنوان «موزه نفت» برپا شد.   دیوارهای داخلی این موزه سرتاسر به تصاویر و تابلوهای کارگران نفتی، دکل‌ها، اشخاص تأثیرگذار این صنعت مزین شده بود. هر گوشه‌ی از […]

به گزارش خبرنگار پترونفت _ فاطمه کاظمی: در جریان روزهای ابتدایی راه‌اندازی چهاردهمین نمایشگاه تخصصی صنعت نفت خوزستان، گالری از تصاویر و اشیاء تاریخی صنعت نفت تحت عنوان «موزه نفت» برپا شد.

 

دیوارهای داخلی این موزه سرتاسر به تصاویر و تابلوهای کارگران نفتی، دکل‌ها، اشخاص تأثیرگذار این صنعت مزین شده بود. هر گوشه‌ی از این غرفه مجموعه ای از کتاب‌های قدیمی و تخصصی صنعت نفت، مقاله‌ها و اشیاء نفتی در آغوش دارد که در ثبت تاریخچه حیات این صنعت بزرگ و روایت نقل‌قول های از تاریخ فاخر صنعت نفت حائز اهمیت هستند.

 

از آغاز به کار موزه، تا لحظات پایانی نمایشگاه، این غرفه مرکز دید و بازدید جمعیت زیادی از مسئولین ارشد صنعت نفت تا مردمان عادی قرار گرفت. غرفه موزه نفت یک مقصد جذاب برای کسانی بود که به دنبال درک عمیق‌تری از صنعت نفت هستند تا تاریخ و تأثیر صنعت نفت را به جوامع بشناسند.

 

در واپسین لحظات این نمایشگاه هرچند که برای هزارمین بار از این تونل تاریخی رد شده بودم به هرحال فرصتی مهیا شد تا بخشی از رمز و رازهای تاریخ نفت برایم روشن شود. تابلوهای که در این مسیر هیجان‌انگیز، وجود داشتند، تصاویری از اواخر دوره قاجار تا دوران شکوفایی صنعت نفت در دهه ۵۰ بودند.

 

در قلب این غرفه قریب ۸۰ تابلو، ۳۰ شی تاریخی صنعت نفت و کتاب‌های مهندس نفت با قدمت ۸۰ تا ۱۰۰ سال وجود داشت. تصاویری از نحوه اکتشاف و استخراج فرآورده های نفتی از گذشته تاکنون، عکس‌هایی از شخصیت های تاریخی که متحمل زحمات، رنج ها و جانفشانی هایی بوده اند.

 

این دیواره تاریخی، می‌تواند نگرش مثبتی در جامعه نسبت به صنعت نفت و تلاشگران این حوزه ایجاد کند.

 

با وجود تاریخ طولانی رشادت‌ها و جانفشانی‌ها در حوزه نفت به لحاظ سیاسی و غیرسیاسی در دوران مختلف از جمله پهلوی، انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و تا کنون، اما این تاریخ در جای مناسب و به طور اصولی، منطبق با استانداردهای بین‌المللی ثبت و ضبط نشده است.

 

در روز پایانی نمایشگاه، گفت‌وگوی با مجید کیوانی، مسئول غرفه تاریخ نفت، جهت شناخت بیشتر تاریخ این صنعت داشتم. گفت و گوی که ما را به یک سفر پرماجرا به دنیای تاریخ نفت می‌برد.

 

کیوانی، هدف اصلی از برپایی این گالری همزمان با چهاردهمین نمایشگاه تخصصی صنعت نفت را برای ما تشریح کرد؛ ما در این تونل بخشی از تاریخ نفت، خدمات نفت و تأثیرات آن در زندگی سیاسی و اجتماعی به مخاطبان معرفی می‌کنیم.

 

او به نقش مهم کارگران در فرآیند شکل‌گیری آبادان و ظهور خوزستان جدید اشاره کرد و گفت: این تصاویر تاریخ فاخر صنعت نفت در استان‌های جنوبی به توالی رخدادها و دوره‌های سیاسی نفت در دهه ۲۰ و ۳۰ به تصویر می‌کشند.

 

او با اشاره به یک دوربین و آینه نقشه برداری، گفت: این دوربین نقشه برداری با قدمت ۷۰ سال و آینه با قدمت ۱۰۰ سال از جمله آثار نفیس متعلق به اداره نقشه‌برداری است که در سطح خاورمیانه و شاید جهان نیز بی‌نظیر هستند.

 

سمت دیگر موزه تصاویری وجود داشت که شکوفایی صنعت نفت در دهه ۵۰ را به تصویر می‌کشید. همچنین اشیا و تجهیزاتی که بیش از نیم قرن تجربه را پشت سرگذاشته‌اند، در این گالری به نمایش گذاشته شده‌اند.

 

کیوانی با همان اشتیاق، بیان می‌کند: “هدف ما این است به شهروندان بگوییم که ما با نفت زندگی می‌کنیم و بدون آن، زندگی برای ما سخت خواهد شد.” او با امیدواری به نسل جدید اشاره می‌کند و آرزو می‌کند که آنها با آشنایی به صنعت نفت، بتوانند در معرفی تاریخ نفت نقشی مهم را ایفا کنند.

 

کیوانی می‌گوید “بیشترین استقبال از چهاردهمین نمایشگاه تخصصی صنعت نفت به گالری موزه نفت تعلق می‌گیرد.

 

خارج از موزه یک خودروی قدیمی مربوط به سالهای دور وجود داشت که انگار صاحبش هم از اهالی نفت بود.یک پیکان کرم رنگ که خاطرات سفرها و ماموریت های بسیاری در آن زیر لایه ای از خاک و آهن نهفته است. که با توجه به ارزش و جاذبه هنری و تاریخی این اتومبیل‌ها، مورد توجه و استقبال عکاسان و علاقه‌مندان به تاریخ صنعت نفت قرار گرفت.

 

هرچند لازم می‌دانم یادآوری کنم که ایران از اولین کشورهای خاورمیانه است که استخراج نفت را در قرن ۱۹ آغاز کرد. بعد از رها شدن چاه های نفت مسجد سلیمان، آبادان اولین شهر نفتی شد که تاسیسات روز پالایش و اکتشاف در آن مستقر شد.

 

بر اساس کتب تاریخی، به وجود «روغن مقدس» در منطقه جنوب ایران اشاره شده و ایرانیان در دوران باستان نفت را می‌شناختند و مراسم آیینی‌شان را با این ماده زیرزمینی روشن و نورانی می‌ساختند؛ چنانکه بسیاری از آتشکده‌ها با آتش‌زدن این ماده مراسم‌ و آیین‌های مذهبی و مناسبتی خود را روشن می‌ساختند و این ماده مایه رونق آن‌ها بود.

لینک کوتاه : http://petronaft.ir/?p=16947

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.