افزونه جلالی را نصب کنید. 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024
4
مدیرکل شبکه‌های آبیاری وزارت جهاد کشاورزی:

صنعت نیشکر در شبکه‌های آبیاری و زهکشی پیشرو است / آبیاری زیرسطحی نیشکر راهبردی برای افزایش بهره‌وری آب است

  • کد خبر : 8311
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
صنعت نیشکر در شبکه‌های آبیاری و زهکشی پیشرو است / آبیاری زیرسطحی نیشکر راهبردی برای افزایش بهره‌وری آب است
مدیرکل شبکه‌های آبیاری وزارت جهاد کشاورزی به نقش مؤثر «آبیاری زیرسطحی» در افزایش بهره‌وری آب اشاره کرد و اجرای آن را در کشت و صنعت‌های نیشکری گامی در جهت صرفه‌جویی آب برشمرد.

پترونفت ، جلال ابوالحسنی در گفتگو با روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در حاشیه اختتامیه همایش ملی آبیاری و زهکشی با بیان این مطلب افزود، این سیستم آبیاری در باغات نقش خود را ایفا کرده و بزودی نیز با بومی‌سازی دانش و تکنولوژی آن در صنعت نیشکر، به اهداف موردنظر دست می‌یابد.

 

به گفته او، آبیاری زیرسطحی از دهه ۹۰ در توسعه باغات به کار گرفته شده و حالا نیز روند آزمایشی آن در کشت و صنعت‌های نیشکری شروع شده تا پس از پشت سرگذاشتن آزمایش‌های اولیه اجرایی شود.

 

مدیرکل شبکه‌های آبیاری وزارت جهاد کشاورزی از مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر در پیشقدم شدن برای اجرای آبیاری زیرسطحی در مزارع نیشکر قدردانی کرد و گفت، بر اساس گزارش‌های رسیده، بخشی از اهداف این نوع آبیاری در مزارع پایلوت نیشکر محقق شده است.

 

مدرن‌ترین شیوه‌های آبیاری کم فشار در صنعت نیشکر

ابوالحسنی در ادامه به سیستم «آبیاری سطحی» نیشکر اشاره کرد و صنعت نیشکر را پیشرو در شبکه‌های آبیاری و زهکشی برشمرد و افزود، در حال حاضر شیوه‌ی آبیاری مزارع، بر پایه‌ی «هیدروفلوم» است که یکی از مدرن‌ترین شیوه‌های آبیاری کم فشار است.

 

وی با بیان اینکه تحقق امنیت غذایی با توسعه کشاورزی هوشمند در کشور محقق شده است، بیان داشت: در حال حاضر حدود ۲ و نیم میلیون هکتار از اراضی کشاورزی تحت سامانه آبیاری تحت فشار است که به نوعی موجب تقویت امنیت غذایی کشور و صرفه‌جویی در آب شده است.

 

مدیرکل شبکه‌های آبیاری وزارت جهاد کشاورزی در پایان از همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز با شرکت توسعه نیشکر در پیگیری آبیاری زیرسطحی قدردانی و اظهار امیدواری کرد، با این نوع تعامل‌ها و مشارکت‌ها به‌زودی شاهد ثمره آبیاری زیرسطحی در زراعت نیشکر و افزایش بهره‌وری آب باشیم.

 

اختتامیه ششمین همایش ملی آبیاری و زهکشی چهارشنبه (دهم اسفندماه) با حضور آیت‌الله حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، مدیرکل شبکه‌های آبیاری وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولین در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

 

مطالعات و طراحی شبکه‌های آبیاری و زهکشی، اثرات محیط‌زیستی شبکه‌های آبیاری و زهکشی، ارتقاء بهره‌وری مصرف آب در شبکه‌های آبیاری و زهکشی، مدیریت و بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی و مباحث نوین در شبکه‌های آبیاری و زهکشی از جمله محور‌های این همایش بود.

لینک کوتاه : http://petronaft.ir/?p=8311

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.