افزونه جلالی را نصب کنید. 10 ذو القعدة 1445 Friday, 17 May , 2024
5

فکر کی در صنعت پتروشیمی پوسیده است؟

  • کد خبر : 11321
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
فکر کی در صنعت پتروشیمی پوسیده است؟
کنایه بی‌ادبانه مدیرعامل «فجر» به مدیران جوان پتروشیمی/ «فجر انرژی» چگونه از قطار توسعه «علی عسگری» جا ماند/ آقای «زال خانی» استعفا برای این روزهاست

«محمدعلی زمان خانی-انرژی نیوز»: «علی زال خانی» مدیرعامل «فجر انرژی خلیج فارس» چند روز قبل در گفته‌هایی که خارج از چارچوب اخلاق حرفه‌ای مدیریت دست‌کم در نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفته است: «برخی از مدیران در ماجرای دعوای حقوقی قیمت یوتیلیتی جوان هستند اما افکار پوسیده‌ای دارند»!!

این ادبیات مدیر بازنشسته‌ای است که باید از «او» سوال کرد بیش از یک‌هزار و 900 روز یعنی بیش از پنج سال از عمر مدیریت حضرتعالی در «یوتیلیتی متمرکز» هاب پتروشیمی ماهشهر می‌گذرد، شما بگوئید در طول پنج سال گذشته چه کارنامه و چه عملکردی جز حفظ شرایط موجود داشته‌اید؟ در این یک‌هزار و 900 روز چند طرح توسعه تعریف شده و «فجر انرژی» در چند طرح توسعه مشارکت و سرمایه‌گذاری کرده است؟ نه به این رسانه دست و پا شکسته و نه به خانواده صنعت پتروشیمی به سهامداران‌تان بگوئید، هنر مدیریت «علی زال خانی» چه بوده است؟ آیا جز سپرده گذاری در بانک‌ها شاهکار و یا هنری، داشته‌اید؟

اگر بخواهیم انصاف به خرج بدهیم بعد از شل کن و سفت کن‌های تولیدی که در نیمه اول عمر «علی زال‌خانی» در «فجر انرژی خلیج فارس» برای ارائه خدمات داشته‌ایم که چندین بار منجر به خاموشی کامل هاب پتروشیمی، توقف کامل تولید مجتمع‌ها و مشعل‌هایی که ابر سیاه را به آسمان ماهشهر هدید کردند، در دوسال گذشته پایداری تولید قابل قبولی در این یوتیلیتی حاصل شده است اما از این مدیر مدعی که برای صرفا بالا نگه داشتن سود «فجر انرژی» آن هم به مدد مصوبه افزایش شبانه 250 درصدی قیمت‌ها حاصل شده است، باید سوال کنیم آقای «زال خانی» دقیقا در این پنج سال چه کرده‌اید؟

نگاهی به برنامه‌های توسعه «فجر انرژی خلیج فارس» که از سوی روابط عمومی این مجموعه منتشر شده نشان می‌دهد که مهمترین برنامه توسعه این یوتیلیتی، احداث پست برق 400 کیلوولتی بوده که ساخت آن خیری برای صنعت پتروشیمی ندارد و صرفا منجر به افزایش تبادل برق با شبکه سراسری در پیک مصرف می‌شود. افزایش 20 مگاواتی ظرفیت تولید برقی که اخیرا با تبلیغات گسترده منتشر شده هم یک طرح معمولی «ریومپ» بوده که توسط «مپنا» قرار است با تغییر آرایش توربین‎‌ها انجام شود. ساده بگوئیم، کف‌گیر توسعه در این یوتیلیتی مدت‌هاست که به ته دیگ خورده است.

اشتباه نکنید، اگر امروز «فجر انرژی» نماد تمام عیار یک شرکت بازنده در حوزه توسعه بوده و سهامداران نگون‌بخت این مجموعه فقر کامل توسعه را با وجود افزایش چندین برابری قیمت‌ها را تجربه می‌کنند اما در هلدینگ خلیج فارس به مدد نگاه توسعه‌ای «علی عسگری» اصلا از این تنگ‌دستی توسعه خبری نیست.

با دستور «علی عسگری» مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، امروز طرح ساخت «بندرامام» نوین با 2.2 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری، احداث خط دوم «پی.وی.سی» اروند، سومین خط «پی.تی.ای» پتروشیمی شهیدتندگویان، پروژه «پلی ال» و خط سوم «ام.دی.آی» کارون، «استایرن منومر» بوعلی، «هاردنرهای اپوکسی و رزین‌های سنگین» پتروشیمی خوزستان فقط در دوسال گذشته تصویب و این روزها آماده عملیات اجرایی شده (طرح‌های توسعه‌ای که از قبل تعریف شده بماند) اما توسعه در «فجر انرژی» یعنی سراب، یعنی زهی خیال باطل!

آقای «زال خانی» مجتمع‌های دیوار به دیوارتان را می‌بینید، با وجود جهش شبانه قیمت خدمات جانبی اما به مدد مدیرانی که نگاه توسعه محور دارند، «توسعه» متوقف نشده حتی در شرکت‌های خارج از هلدینگ مثل شیمی بافت، غدیر، فارابی، فن‌آوران، مارون و… هم ده‌ها طرح توسعه کوچک و بزرگ در همین دوران جهش شبانه قیمت یوتیلیتی تعریف و عملیات اجرایی آنها کلید خورده است. آقای «زال خانی» به اعتقاد شما افکار کدام مدیر پوسیده و زنگ زده است؟

آقای «زال خانی» در فراز دیگری یکی از مدیران خوشنام و جوان صنعت پتروشیمی، «متین دیداری» را متهم به داشتن افکار «پوسیده» کرده است. نگاهی به کارنامه این مدیر جوان در دوسال گذشته می‌اندازیم. اولین طرح تبدیل متانول به اتانول با ایرانی‌سازی دانش فنی اجرایی شده است، ایجاد 120 مگاوات ظرفیت تولید برق با خرید کمپرسورها به‌زودی درحالی به تولید می‌رسد که کمپرسورها نصب نشده طرح تبدیل سیکل گازی به سیکل ترکیبی با استفاده از بخار مازاد موجود در این مجتمع تعریف و آماده اجرا شده است. احداث دو کارخانه تولید «اکسیژن»، خرید چندین فروند کشتی حمل متانول، اصلاح ساختار فرآیند تولید با هدف کاهش مصرف روزانه یک‌میلیون مترمکعبی گاز و ده‌ها طرح ریز و درشت دیگر یا بهره‌برداری شده و یا وارد فاز اجرا و انتخاب پیمانکاران است.

مدیرعامل محترم «فجر انرژی»، جنابعالی درحالی مدیرعامل پتروشیمی «زاگرس» را به داشتن افکار پوسیده متهم می‌کنید که همه این تحولات در دوران افزایش خوراک گاز، جهش 250 درصدی قیمت یوتیلیتی، سقوط آزاد قیمت متانول و ده ها دردسر ریز و درشت دیگر برای سهامداران پتروشیمی «زاگرس» در کمتر از دوسال به ارمغان آورده شده است. آقای «زال خانی» افکار کی در صنعت پتروشیمی پوسیده و زنگ زده است؟

در پایان به جناب آقای «علی زال خانی» مدیرعاملی که عمر مدیریت «او» وارد ششمین سال شده اما سپرده گذاری سودهای باد آورده تنها دستاورد قابل طرح اوست پیشنهاد می‌کنیم، برادر عزیز و متقی استعفا را برای همین روزها می‌نویسند، به شما پیشنهاد می‌کنیم همین امروز جای توهین و توهم علیه مدیران جوان صنعت پتروشیمی استعفا بدهید تا با ادامه انتشار سلسله شاهکارهای مدیریتی حضرتعالی در حوزه های فنی و عملیاتی که با ضوابط ابلاغی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس همخوانی ندارد، شما را در آستانه مجمع مجبور به استعفای اجباری نشوید.

نگاهی به وضعیت توسعه بوعلی، کارون، شهید تندگویان، بندرامام، خوزستان و حتی عملیات غیرصنعتی که همه در یک خانواده هستند با وضعیت امروز «فجر انرژی» واقعا نشان می‌دهد که «علی زال خانی» حق دارد تا با گفته های نادرست، توهین و توهم علیه این و آن و یک فرار به جلوی دقیق برای خود وقت بخرد تا یک روز هم شده بیشتر مدیریت کند تا اگر از قطار توسعه هلدینگ جا ماند دست کم به مدد این مدیریت از خیلی از مزایای دیگر برای دوران پسا «فجر انرژی» جا نماند…   «انرژی نیوز»: سلسله گزارش‌های کاملا فنی و تخصصی درباره وضعیت توسعه «فجر انرژی» در روزهای آینده منتشر خواهد شد، تا به آقای «زال خانی» اثبات شود به مدد حضور رسانه‌های تخصصی دوران بزن و درو در این صنعت ارزش‌آفرین مدت‌هاست که به پایان رسیده است.

لینک کوتاه : http://petronaft.ir/?p=11321

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.