افزونه جلالی را نصب کنید. 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024
2

لزوم بازنگری در مدل مصرف انرژی

  • کد خبر : 8340
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶
لزوم بازنگری در مدل مصرف انرژی
معاون هماهنگی توزیع توانیر، شدت مصرف انرژی کشور را به رغم روند کاهشی آن در دنیا رو به افزایش دانست و متوسط مصرف برق خانگی کشور را دو برابر کشورهایی، چون ترکیه و چین عنوان کرد که نیازمند تحلیل و بررسی است.

پترونفت، “حمیدرضا پیرپیران” با تاکید بر لزوم بازنگری جدی در مدل مصرف انرژی کشور، بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و همفکری مراکز دانشگاهی در این خصوص را خواستار شد.

 

وی متوسط مصرف برق صنایع از انرژی تولیدی کشور را حدود ۳۴ درصد و در کشور‌های توسعه یافته بالای ۵۰ درصد ذکر کرد و از بالا بودن شدت مصرف انرژی در بخش‌های صنعتی و کشاورزی کشور خبر داد.

 

پیرپیران با اشاره به رعایت الگوی مصرف برق از سوی ۷۷ درصد مشترکان، مصرف برق برخی از مشترکان خانگی را ۳ تا ۴ برابر الگو عنوان کرد که به لحاظ تعداد یک درصد مشترکان را تشکیل می‌دهند.

 

وی مدیریت سمت تقاضا را مستلزم ایجاد نگاه دوطرفه بین مصرف کننده و صنعت برق در حوزه مدیریت مصرف دانست که صرفه جویی انرژی و بهینه سازی مصرف برق را شامل می‌شود و راهکارهایی، چون ارایه مشوق‌های اقتصادی و قانونگذاری برای تعیین حداقل بازده لوازم برقی برای آن مطرح است.

 

معاون هماهنگی توزیع توانیر ایجاد درک صحیح و اثربخش از پیام‌ها و سیاست‌های صنعت برق که به ایجاد بینش رفتاری در مشترکان بیانجامد را موضوعی الزامی عنوان کرد که با استفاده از ظرفیت شرکت‌های خدمات انرژی و بر پایه اقتصاد انرژی و کاهش هزینه برق مشترکان قابل انجام است و نصب کنتور‌های هوشمند، طرح ملی برق سبز و نرم افزار کاربردی “برق من” برای ایجاد این زبان مشترک است.

 

وی کربن صفر، استفاده از انرژی‌های پاک و تمرکز زدایی در تولید و کنترل را از مباحث مطرح در حوزه انرژی دنیا عنوان کرد و با اشاره به حجم ۲، ۴ تریلیون دلار بازار “لبه شبکه” طی ۱۰ سال آینده، این تکنولوژی را مبتنی بر پایش مستمر مصرف انرژی و تحلیل و تبادل اطلاعات عنوان کرد که از پیشران‌های اصلی تغییر در صنعت توزیع برق محسوب می‌شود.

 

پیرپیران از امکان بازخورد بلادرنگ و شروع آن با نصب کنتور‌های هوشمند در بخش کشاورزی خبر داد که با تبادل دو طرفه اطلاعات همراه است و ارتباط صنعت برق و دانشگاه در چنین حوزه‌هایی می‌تواند دستاورد‌های ارزشمندی در حوزه مصرف بهینه انرژی به همراه داشته باشد.

لینک کوتاه : http://petronaft.ir/?p=8340

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.