افزونه جلالی را نصب کنید. 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024
3

مشارکت و حضور پر رنگ پتروشیمی خوزستان در همایش اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران

  • کد خبر : 5031
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۸
مشارکت و حضور پر رنگ پتروشیمی خوزستان در همایش اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران
پتروشیمی خوزستان ضمن مشارکت در برگزاری سومین همایش ملی اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران در بخش‌های مختلف این همایش حضور پررنگی داشت.

به گزارش پترونفت به نقل از  روابط عمومی پتروشیمی‌خوزستان، رضا صالح‌احمدی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی خوزستان با حضور در سومین همایش ملی اقتصاد صنایع پلاستیک ایران، از نزدیک با صاحب نظران صنایع پلیمری، نمایندگان بانک ها و مشتریان، به گفت و گو پرداخت.

سومین همایش ملی اقتصاد صنایع پلاستیک در  ایران ۱۴۰۱ به همت انجمن صنایع پلیمری طی دو روز در هتل المپیک تهران برگزار شد و صاحب نظران مختلف، چالش های اقتصاد ایران و جهان و مسائل صنایع پلیمری را بررسی کردند.

 

جذابیت صنایع پتروشیمی تا سه سال آینده

دکتر محمد متقی، رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی در این همایش به موضوع «بررسی جایگاه پتروشیمی‌های کشور از نظر کیفی و کمی در بازارهای منطقه در ۳ سال آینده» پرداخت و گفت: در سال ۲۰۲۰ چیزی حدود ۴۷۵ میلیارد دلار حجم مارکت صنایع پتروشیمی بوده است که تا ۲۰۳۰ به ۸۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید که از این حیث جزو بهترین صنایع است.

وی افزود:نرخ رشد صنعت پتروشیمی در حوزه نفت و گاز حدود ۵.۴ درصد است که سوخت‌های فسیلی در طرف دیگر در حال کاهش هستند.

 

اهمیت بالای بسته بندی در صنعت پتروشیمی

دکتر حامد عادلی نیک، مدیرگروه معدن و صنایع معدنی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت نیز در این همایش به موضوع «آسیب‌شناسی توسعه صنایع پلیمری با تاکید بر ملاحظات آمایش سرزمین» پرداخت و گفت: در حال حاضر دو میلیارد و ۱۹۰ میلیون تن تولیدات پتروشیمی دنیا را شامل می‌شود که بیشترین مقدار آن معادل ۶۰۰ میلیون تن، در صنعت بسته‌بندی است.

وی افزود: برهمین مبنا، گفته می‌شود هر کشوری که بسته‌بندی پیشرفته‌تری ارائه کند نشان‌دهنده پیشرفته بودن کل آن کشور است. ما اگر جمعیت ایران را یک درصد دنیا در نظر بگیریم باید حداقل ۶ میلیون تن از این مقدار را در ایران تولید کنیم که این عدد نهایتاً یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن است.

 

سومین صنعت اشتغالزای کشور

همچنین دکتر سید علی حسینی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات در سومین همایش ملی اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران ۱۴۰۱ به تشریح فرصت‌های تامین مالی بین المللی پرداخت و گفت: صنعت پلیمر از افتخارات کشور است. صنعتی که به لحاظ حجم و ارزش صادرات جایگاه خوبی دارد و سومین صنعت اشتغالزای کشور به شمار می‌رود. برخلاف تصور موجود، در حوزه مالی چه در سطح داخلی و چه بین المللی توانمندی بالایی داریم اما نسبت به توانمندی‌ها در بخش‌های مختلف غافل هستیم و مهمترین ضعف ما ضعف در همکاری و هماهنگی است.

وی افزود: در راستای خدمات‌رسانی به صنایع، صندوق شکوفایی و نوآوری نفت از اواخر سال گذشته، فعالیت اجرایی خود را شروع کرد و بانک توسعه صادرات، نخستین بانک طرف قرارداد با این صندوق بود.

 

ضرورت تحول در ساختار تامین مالی صنایع پتروشیمی

حمید آذرمند، مدیر تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی طی سخنرانی خود به موضوع «تحول در اعتباردهی به صنایع با تعریف تامین زنجیره تولید» پرداخت و گفت: در روش‌های سنتی تامین مالی، ما یک خریدار و فروشنده مواد اولیه و یک بانک به عنوان تامین کننده اصلی داریم. خریدار برای تامین مواد اولیه از تسهیلات بانک‌ها استفاده می‌کند. اگر یک زنجیره تامین طولانی را در نظر بگیرید، تک‌تک حلقه‌ها باید به بانک مراجعه و تسهیلات دریافت کنند.

وی افزود:ساختار فعلی تامین مالی، هزینه و زمان زیادی را برای بنگاه‌ها دارند، رویه دریافت تسهیلات گذشته‌نگر هستند و عملکرد فروش سال قبل واحدهای تولیدی مبنا قرار می‌گیرد که معایب زیادی به همراه دارد، به دلیل طولانی بودن فرایند، در جریان تولید وقفه ایجاد می‌کند، شفافیت این فرایند پایین است، ریسک مطالبات غیرجاری بانک‌ها افزایش می‌یابند، بنگاه‌ها در فرایند تولیدی خود همزمان مطالبات و بدهی‌هایی دارند که روش‌های سنتی تامین مالی امکان تهاتر این مطالبات را ندارند.

گفتنی است پتروشیمی خوزستان به عنوان تنها تولید کننده پلیمرهای مهندسی، «پلی كربنات» و «رزين اپو كسی» ضمن مشارکت در برگزاری سومین همایش ملی اقتصاد صنایع پلاستیک در  ایران ۱۴۰۱ در بخش های مختلف این همایش حضور پر رنگی داشت.

 

 

لینک کوتاه : http://petronaft.ir/?p=5031

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.