افزونه جلالی را نصب کنید. 17 ربيع أول 1446 Friday, 20 September , 2024
1

مناطق آزاد محور توسعه

  • کد خبر : 21448
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۷
مناطق آزاد محور توسعه

منطقه آزاد تجاری یک نوع از مناطق ویژه اقتصادی است.این منطقه جغرافیایی است که در آن کالاها ممکن است تحت مقررات گمرکی خاص وارد، ذخیره، جابجایی، تولید، یا پیکربندی مجدد و صادرات مجدد شوند و عموماً مشمول عوارض گمرکی نیستند. مناطق آزاد تجاری به طور کلی در اطراف بنادر بزرگ دریایی، فرودگاه‌های بین‌المللی و مرزهای […]

منطقه آزاد تجاری یک نوع از مناطق ویژه اقتصادی است.این منطقه جغرافیایی است که در آن کالاها ممکن است تحت مقررات گمرکی خاص وارد، ذخیره، جابجایی، تولید، یا پیکربندی مجدد و صادرات مجدد شوند و عموماً مشمول عوارض گمرکی نیستند. مناطق آزاد تجاری به طور کلی در اطراف بنادر بزرگ دریایی، فرودگاه‌های بین‌المللی و مرزهای ملی سازماندهی می‌شوند. مناطقی که دارای مزایای جغرافیایی زیادی برای بازرگانی هستند.
به زبان ساده‌تر منطقه آزاد به ناحیه صنعتی ویژه در خارج از مرز گمرکی که تولیداتش جهت‌گیری صادراتی دارند گفته می شود.

جزیره آبادان جر اولین مناطقی بود که به همراه خرمشهر به نام منطقه آزاد اروند شروع به فعالیت کرد. موقعیتی که چه به لحاظ اشتغال‌زایی و درآمد پایدار و چه به لحاظ ارزآوری و فعالیت‌های تجاری حائز اهمیت است. دسترسی به آب‌های آزاد، مرزهای تجاری با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، صنایع فعال پالایشگاهی و پتروشیمی در کنار تنوع قومی و جاذبه‌های توریستی مواردی هستند که جزیره آبادان را سرآمد دیگر مناطق کشور می‌کند.
ظرفیت‌های موجود نیازمند مدیریت علمی و عملی است. مدیریتی که بتواند علاوه بر شناساندن ظرفیت‌های بالقوه در مسیر توسعه و ارائه توانمندی‌های آبادان قدم بردارد و سرمایه‌گذار را مجاب کند که به سمت مناطق آزاد کشیده شود‌.
تا به امروز از سوی نمایندگان مجلس دوره‌های مختلف به ویژه در دوره‌ی گذشته ریل‌گذاری مناسبی انجام شده است و ادامه روند همت نمایندگان این دوره را طلب می‌کند. سید‌محمد مولوی نماینده نام آشنای آبادان با سوابق اجرایی مرتبط تا به امروز فعالیت‌هایی را در حوزه انتخابیه آبادان انجام داده که به بهترین شکل ممکن ظرفیت‌ها را آشکار کرده و تحولاتی را رقم زده است.
مدیری که مسیر موفقیت را از آموزش و پرورش آغاز کرد و در ادامه با کوله‌باری از تجربه راهی بهارستان شد. تصویب قوانین متناسب با هدف بهبود معیشت از کلید‌واژه‌های اصلی مولوی است.
توجه به توسعه سرانه ورزشی، اشتغال‌زایی از طریق توسعه‌صنایع مختلف مانند پتروشیمی و پالایشگاه، مبارزه با فساد، به‌روزرسانی بنادر، توجه به صنعت توریسم و توجه ويژه به ظرفیت‌های بنادر از مهم‌ترین برنامه‌های سید‌محمد مولوی است.
جزیره آبادان نگین درخشان خلیج‌فارس ظرفیت قرار‌گیری در میان مناطق آزاد با هدف ارزآوری را دارد. تنها ابزار مورد نیاز مدیریت است. مدیریت که با محوریت نمایندگان مجلس قابل برنامه‌ریزی و اجراست.

ابراهیم متین‌سیرت

لینک کوتاه : http://petronaft.ir/?p=21448

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.