افزونه جلالی را نصب کنید. 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024
2

نیروگاه‌های کشور آماده گذر از تابستان

  • کد خبر : 9047
  • ۰۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
نیروگاه‌های کشور آماده گذر از تابستان
سال گذشته توان عملی ۲۸۶ واحد نیروگاهی کشور با اجرای طرح‌های ارتقای توان واحدهای گازی و سیکل‌ترکیبی و رفع محدودیت‌ نیروگاه‌های بخاری حدود ۱۰۳۵ مگاوات افزایش یافت.

صنعت برق حرارتی در طول سال ۱۴۰۱ علاوه بر احداث واحدهای نیروگاهی جدید برنامه ارتقای ۱۰۳۵ مگاواتی توان عملی نیروگاه‌های موجود را در دستور کار قرار داده بود که باین مهم در موعد مقرر محقق شد. در پروسه اجرای این برنامه فرایند ارتقای واحدهای گازی به روش Maptune + EMS منجر به افزایش ۴۸۱ مگاواتی توان عملی ۱۷۱ واحد نیروگاهی شد.

همچنین در این مدت نصب سیستم خنک‌کاری هوای ورودی توربین‌های گازی به روش مدیا ارتقای ۱۵۰ مگاواتی توان ۱۰ واحد نیروگاهی را به دنبال داشته است. از دیگر پروژه‌های پیش‌بینی شده در این بخش افزایش توان واحدهای گازی به روش IGV+بوده که پیاده‌سازی این طرح موجب ارتقای ۱۳۶ مگاواتی توان ۴۷ واحد نیروگاهی شد. از سوی دیگر طی یک‌سال اخیر ارتقای ۱۲۶ مگاواتی توان عملی ۴۴ واحد نیروگاهی نیز از طریق افزایش تولید بلوک سیکل به روش HRSG additional firing پیاده‌سازی شده است.

از سوی دیگر در این مدت نصب سیستم خنک‌کاری هوای ورودی توربین‌های گازی به روش تراکم مرطوب موجب افزایش ۹۰ مگاواتی شش واحد نیروگاهی شده و ارتقای توربین‌های گازی به روش‌های MAP۲B، CT۶۰ در این بازه زمانی ارتقای ۱۳۰ مگاواتی توان عملی هشت واحد نیروگاهی را در پی داشته است.

آنطور که اسماعیل نمازی مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت برق حرارتی اعلام کرده برای تامین برق پایدار پیک تابستان امسال نیز برنامه افزایش قدرت عملی تعدادی از واحدهای نیروگاهی در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم بتوانیم در موعد مقرر این طرح‌ها را نیز همانند سال گذشته به پایان برسانیم.

افزایش آمادگی نیروگاه‌ها برای تولید برق پایدار در تابستان

از سوی دیگر از ابتدای مهرماه سال گذشته به منظور تامین برق پایدار پیک تابستان امسال حدود ۱۰۷ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در دستور کار قرار گرفت که تاکنون ۶۲ هزار مگاوات از این برنامه آغاز شد، که در حال حاضر ۵۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات از برنامه شروع شده در این بخش به پایان رسیده است.

از میان برنامه‌های تعمیراتی آغاز شده در این مدت حدود ۴۰۱۶ مگاوات مربوط به تعمیرات اساسی واحدهای بخاری، ۷۵۸۸ مگاوات مربوط به تعمیرات اساسی واحدهای گازی، ۲۰ هزار و ۸۱۳ مگاوات مربوط به تعمیرات دوره‌ای واحدهای بخاری، ۲۷ هزار و ۹۹۷ مگاوات مربوط به اتاق احتراق و ۱۵۸۶ مگاوات مربوط به بازدید مسیر داغ بوده است.

طبق اعلام ساناز جعفرزاده، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی رکورد تعمیرات نیروگاهی در پیک تابستان سال ۱۴۰۰ شکسته و باعث شد تا سال گذشته برای نخستین بار حدود ۹۴ هزار مگاوات برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی را پیش از شروع پیک مصرف برق تابستان به پایان رسانیم.

به‌گفته وی، انجام به موقع برنامه‌های تعمیراتی و آماده‌سازی این واحدها موجب شد تا ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی کشور از مرز ۹۸ درصد عبور کند و در روزهای اوج مصرف برق کشور شاهد تولید برق پایدار و مطمئن برای مشترکان سراسر کشور و عدم تکرار تجربه تلخ خاموشی‌های چند سال اخیر در فصل تابستان باشیم. از این رو در تلاشیم تا امسال نیز با انجام به موقع برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی و آماده‌سازی این واحدها برای پیک تابستان بتوانیم رکورد جدیدی در زمینه تعمیرات به ثبت رسانده و برق مطمئن و پایداری را برای مشترکان سراسر کشور فراهم کنیم.

ظرفیت نیروگاهی کشور به ۹۱ هزار مگاوات رسید

در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های کشور به حدود ۹۱ هزار مگاوات رسیده است، در سال ۱۴۰۱ معادل ۷۰۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید وارد مدار شد، در این سال ۲۶ واحد نیروگاهی جدید به ظرفیت ۴۰۰۰ مگاوات وارد مدار شده و توان تولید برق ۲۸۶ واحد نیروگاهی موجود کشور نیز هزار و ۳۵ مگاوات افزایش یافته که با انجام اقدامات یاد شده مجموعا حدود ۵۰۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شده است.

همچنین در سال قبل ۲۰۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید از طریق واحدهای نیروگاهی بخش صنایع، نیروگاه‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده وارد مدار شده که مجموع این اقدامات افزایش ۷۰۰۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاهی کشور را به دنبال داشته است. با انجام این اقدامات در طول سال جاری ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی از مرز ۷۴ هزار مگاوات فراتر رفته و مجموعه ظرفیت نیروگاهی کشور به حدود ۹۱ هزار مگاوات رسیده است که این اقدامات در تامین برق پایدار روزهای اوج مصرف تابستان نقش بسیار اثرگذاری خواهد داشت.

از جمله اقدامات موثر در تامین برق مورد نیاز تابستان سال گذشته انجام به موقع برنامه‌های تعمیراتی و افزایش آمادگی واحدهای تولید برق حرارتی بوده که همین امر منجر شده است تا ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی در تابستان از مرز ۹۸ درصد عبور کند که رقم بسیار بالایی در میانگین جهانی است. در زمینه راندمان نیروگاه‌ها نیز با احداث واحدهای نیروگاهی جدید راندمان بالا و نصب واحدهای بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی، راندمان متوسط نیروگاه‌های حرارتی کشور از مرز ۳۹ درصد عبور کرده است

لینک کوتاه : http://petronaft.ir/?p=9047

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.