افزونه جلالی را نصب کنید. 20 ربيع ثاني 1446 Wednesday, 23 October , 2024
6

شروع بزرگترین پروژه حفاری در یادآوران: افزایش ۴۲ هزار بشکه‌ای تولید نفت روزانه

  • کد خبر : 20055
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۴
شروع بزرگترین پروژه حفاری در یادآوران: افزایش ۴۲ هزار بشکه‌ای تولید نفت روزانه
عملیات حفاری 24 حلقه چاه در طرح افزایش تولید میدان مشترک نفتی یادآوران، امروز 23 خرداد با حضور مقامات ارشد نفتی کشور آغاز شد. این طرح با هدف تولید روزانه 42 هزار بشکه نفت و با سرمایه‌گذاری 567 میلیون دلار انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری پترو نفت، عملیات اجرایی حفاری 24 حلقه چاه در میدان مشترک نفتی یادآوران با هدف افزایش تولید نفت به میزان 42 هزار بشکه در روز آغاز شد. در مراسم افتتاح این پروژه، سردار عابد، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا، ابوذر شریفی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، حمیدرضا گلپایگانی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری، و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، حضور داشتند.
ابوذر شریفی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، با اشاره به نقش دولت سیزدهم در پیشبرد پروژه‌های نفتی در منطقه غرب کارون، اظهار داشت: «منطقه غرب کارون چهار میدان مشترک دارد که یادآوران یکی از آن‌هاست. پیشرفت‌های چشم‌گیری که در دولت سیزدهم رقم خورده، از جمله آغاز عملیات اجرایی و تولید نفت از میدان سهراب، به توسعه صنعت نفت در این منطقه کمک شایانی کرده است. اکنون تولید روزانه حدود ۲۵۰۰ بشکه نفت از میدان سهراب به عنوان شمالی‌ترین میدان مشترک منطقه غرب کارون محقق شده است.»

وی افزود: «در میدان یاران نیز عملیات اجرایی با حفر حداقل 8 چاه جدید و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز نظیر جاده‌سازی انجام شده است. توسعه میدان آزادگان نیز که طی سال‌های گذشته متوقف شده بود، در دولت سیزدهم با حفر 67 چاه جدید و احداث 300 کیلومتر خطوط لوله جریانی، 50 کیلومتر خطوط لوله صادراتی و 20 کیلومتر خطوط لوله گاز به ظرفیت 160 هزار بشکه در روز، به بهره‌برداری رسید. همچنین تعیین تکلیف میدان آزادگان با تاسیس شرکت دشت آزادگان اروند و آغاز اقدامات مقدماتی، از دیگر دستاوردهای دولت است.»

عذاری اهوازی مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان، با اشاره به اجرای این طرح توسط شرکت‌های داخلی گفت: «فرآورش نفت استخراج شده در طرح زودهنگام دارخوین انجام می‌شود. شرکت نفت و گاز اروندان با تکیه بر توانمندی‌های داخلی، آمادگی کامل برای بهره‌برداری از این پروژه را دارد.»

حمیدرضا گلپایگانی مدیرعامل شرکت ملی حفاری، نیز اظهار کرد: «شرکت ملی حفاری متعهد به حفر 6 حلقه چاه در این پروژه است؛ 4 حلقه در منطقه حسینیه و 2 حلقه در منطقه کوشک. در مجموع، 27 هزار متر حفاری انجام خواهد شد. قرارداد این پروژه حدود 102 میلیون یورو است و عملیات حفاری در چاه اول تا عمق 1400 متری پیش رفته است. پیش‌بینی می‌شود تا یک ماه آینده دکل دوم و سپس دکل سوم به بهره‌برداری برسد. شرکت ملی حفاری سابقه حفاری ده‌ها چاه در میادین مشترک آزادگان و یاران را دارد و در این پروژه نیز به مدت 24 ماه فعالیت خواهد کرد.»

این عملیات بخشی از تلاش‌های دولت سیزدهم برای افزایش ظرفیت تولید نفت و تقویت زیرساخت‌های نفتی کشور است و انتظار می‌رود نقشی مهم در افزایش تولید و جایگاه ایران در بازار جهانی نفت ایفا کند.

لینک کوتاه : http://petronaft.ir/?p=20055

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.