افزونه جلالی را نصب کنید. 17 ربيع أول 1446 Friday, 20 September , 2024
1

هجدمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست با حضور ۷۸۸ شرکت داخلی و خارجی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد

  • کد خبر : 21925
  • ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶
هجدمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست با حضور ۷۸۸ شرکت داخلی و خارجی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایران در افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست، از شکسته شدن وابستگی ۱۱۶ ساله این صنعت به خارج خبر داد

هجدمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست با حضور ۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۸۸ شرکت خارجی از کشورهای آلمان،ایتالیا، تايوان، ، اسپانیا، روسیه، کره‌جنوبی، فرانسه، ترکیه، عراق، افغانستان، چین و هند با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سفیران، معاونان وزیر نفت و فعالان صنعت پتروشیمی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد

مرتضی شاه‌میرزایی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آیین افتتاحیه از شکسته شدن وابستگی ۱۱۶ ساله پتروشیمی کشور به خارج خبر داد و افزود: امروز شرکت‌های دانش‌بنیان بازوی توانمند پتروشیمی‌ها لقب گرفته‌اند و توانستیم با تکیه بر توان داخلی و عمل به منویات رهبری چرخه‌ی کامل طراحی، ساخت و راه‌اندازی پتروشیمی را بدون وابستگی به خارج از کشور اجرایی کنیم.
وی در ادامه گفت: تا پیش از انقلاب اسلامی دو یا سه پتروشیمی در کشور فعال بود که بیش از ۹۵ درصد به خارج از کشور وابسته بودند. امروز بر خود می‌بالیم که این وابستگی به صفر رسیده است و حتی آمادگی ساخت پتروشیمی برای دیگر کشورها را داریم. در روزی که رهبر معظم انقلاب ( مدظله‌العالی) از تکمیل زنجیره ارزش گفتند، و تاکید داشتند از خام‌فروشی جلوگیری شود، جوانان متخصص و متعهد ایران اسلامی ندای رهبر را لبیک گفتند و در حوزه‌های مختلف اقتصادی، علمی، پژوهشی و صنعت در مسیر عمل به منویات رهبری حرکت کرده‌اند و حاصل این حرکت انقلابی در صنعت پتروشیمی، خودکفایی در تولید کاتالیست‌ها بود. از دی‌ ماه سال ۱۴۰۰ در گردهمایی که با حضور فعالان عرصه پتروشیمی برپا شد، همگان متعهد شدند دانش روز پتروشیمی را به دست آوریم و کاتالیست‌های مورد نیاز پتروشیمی را بومی‌سازی کنیم. خوشبختانه این مهم امروز و زودتر از برنامه زمان‌بندی شده محقق شد.
شاه‌میرزایی در پایان یادآور شد: به لحاظ انعقاد تعداد قراداد‌های دانش‌بنیان در رتبه اول کشورهای جهان هستیم و هیچ‌گاه در مسیر توسعه و پیشرفت توقف نداشتیم. در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۵۰۰ هزار تُن انواع کاتالیست‌ به کشورهای مختلف جهان صادر کرده‌ایم. ایران مهد اول ذخایر نفت و گاز و پتروشیمی جهان است. در آینده نزدیک ایران به مرکز تولید تجهیزات و مواد مورد نیاز صنعت نفت و پتروشیمی تبدیل می‌شود.
پیش از سخنان شاه‌میرزایی، محمدمهدی برادران معاون وزیر نفت از فعالان زنجیره ارزش پتروشیمی خواست، علاوه بر تولید گرید‌های(نوع مواد پتروشیمی تولیدی) مختلف به افزایش تولید بپردازند.
وی با اشاره به پیامدهای منفی خام‌فروشی در زنجیره پتروشیمی اظهار داشت: درخواست همیشگی صنایع، افزایش تولید، ایجاد ارزش افزوده و عرضه اعتباری است. تولید متنوع‌ گرید‌ها، مانع خروج ارز از کشور می‌شود. ارزش تنوع گرید‌های پایین دستی ۷۰۰ دلار است، در حالی که واردات همین محصولات و محصولات مشابه در گرید‌های مورد نیاز کشور ۱۳۰۰ دلار است. این یعنی دو برابر هزینه‌های تولید داخلی.
برادران در پایان از تسهیلات اعطایی ۷۸ هزار میلیارد تومانی سال گذشته خبر داد افزود: در سال جاری ۳۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار صنایع پایین دست قرار گرفت و در مجموع محصولات ارائه شده در سال ۱۴۰۰ تقریباً ۵.۵ میلیون تن، ۱۴۰۱ نزدیک به ۶.۵ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ حدود ۷ میلیون تن محصول پتروشیمی در بورس کالا معامله شده است. صنایع پایین دست توانستند این مواد را در صنایع پایین دست به دور از خام فروشی به محصول تبدیل کنند.

گفتنی است؛ هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست در چهار گروه مواد اولیه، محصولات پیش‌ساخته و ساخته شده، ماشین آلات و تجهیزات و خدمات به مدت چهار روز و با هدف ایجاد شاهراه ارتباطی موثر صنایع پلیمر و پلاستیک داخلی با بازارهای هدف به ویژه بازارهای منطقه اوراسیا، آسیای میانه، قفقاز و کشورهای همسایه از هجدهم شهریور ماه به مدت چهار روز در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

ابراهیم متین‌سیرت

لینک کوتاه : http://petronaft.ir/?p=21925

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.