افزونه جلالی را نصب کنید. 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024
2
رئیس هیئت‌رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت:

طرح پتروشیمی نخل آسماری امسال به بهره‌برداری می‌رسد

  • کد خبر : 11879
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
طرح پتروشیمی نخل آسماری امسال به بهره‌برداری می‌رسد
رئیس هیئت‌رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت با بیان اینکه پتروشیمی نخل آسماری تا پایان شهریور ۱۴۰۰ حدود ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته این پروژه با پیشرفت ۹۰ درصدی تا پایان سال آماده بهره‌برداری خواهد شد.

پترونفت، شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ به نقل از صندوق بازنشستگی صنعت نفت، عبدالحسین بیات در چهل‌ونهمین نشست شورای‌عالی پروژه‌های این صندوق با تأکید بر اینکه طی ۲۰ ماه گذشته افزایش میانگین پیشرفت ماهانه پروژه‌ها از یک درصد به ۴ درصد رسیده است، افزود: محصولات نهایی پتروشیمی نخل آسماری در انتهای زنجیره ارزش‌افزوده پتروشیمی هستند و برای نخستین‌ بار در کشور تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: واحد پارافرمالدئید پتروشیمی نخل آسماری به روش اسپری درایر برای نخستین‌ بار در کشور در سال گذشته به بهره‌برداری رسید و آماده افتتاح است. روند تأمین مالی پروژه‌های جاری پتروشیمی نخل آسماری از طریق سازوکار سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت مطلوب است. تأمین مالی بهنگام پروژه‌ها در اجرای آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و رمز موفقیت پروژه‌هاست.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت با بیان اینکه واحد استالدئید پتروشیمی نخل آسماری نیز در پایان سال گذشته آماده بهره‌برداری بود، تأکید کرد: استالدئید به‌عنوان محصول میانی در واحد پنتااریتریتول مصرف خواهد شد. به‌رغم راه‌اندازی واحد مذکور در سال گذشته و به علت اجتناب از ایجاد مشکلات اچ‌اس‌ئی در صورت نگهداری محصول در مخازن نگهداری به‌دلیل محدودیت زیست‌محیطی، ترجیح داده شد همراه با واحد پنتااریتریتول در سه‌ ماهه آخر امسال به بهره‌برداری برسد و افتتاح شود تا موارد ایمنی و محیط‌زیست به‌طور کامل رعایت شود.

بیات اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ تمامی فعالیت‌های اجرایی پروژه‌های جاری پتروشیمی نخل آسماری انجام و همه تجهیزات پروژه وارد سایت شده است و فرآیند نصب آغاز شد.

وی ادامه داد: پروژه جدید پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر در پتروشیمی نخل آسماری تعریف و قرارداد آن امضا شده، فاز مهندسی و عملیات خاکی آن امسال انجام خواهد شد، علاوه بر این طی دو تا سه ماه آینده مناقصه پروژه پلی‌استال نیز برگزار و فاز مهندسی و عملیات خاکی این پروژه نیز امسال آغاز می‌شود. این پروژه‌ها همانند پروژه پنتااریتریتول، برای نخستین‌ بار در کشور اجرا خواهند شد.

بر اساس این گزارش، میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده در شرکت پتروشیمی نخل آسماری حدود ۳۵ میلیون یورو برای پروژه‌های جاری و برای واحدهای جدید حدود ۴۳۰ میلیون یورو است. این شرکت ابتدا با عنوان شرکت پتروشیمی شهید رسولی شروع به فعالیت کرد که متأسفانه ۱۳ سال اجرای پروژه‌ها متوقف مانده بود. در سال‌های اخیر به‌ویژه در شورایعالی پروژه‌ها و با همت و تلاش کارکنان خدوم و متعهد شرکت و تحت عنوان پتروشیمی نخل آسماری، لایسنس‌های موردنیاز آن خریداری، تکمیل، اصلاح و راه‌اندازی آن با سرعت پیگیری شد و پیشرفت مطلوبی در روند اجرای این پروژه تحقق یافت. شتاب‌بخشی به روند تکمیل پتروشیمی نخل آسماری یکی از موارد و مصداق‌های فعال‌سازی سرمایه‌های راکد و نیمه‌راکد است.

ظرفیت تولید واحد فرمالین پتروشیمی نخل آسماری ۶۶ هزار تن، استالدئید ۶۰۰۰ تن، پارافرمالدئید ۱۰ هزار تن، پنتااریتریتول ۱۵ هزار تن، فورمات سدیم ۱۰ هزار تن، پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر ۶۰ هزار تن و پلی استال ۴۰ هزار تن است. محصولات نهایی این شرکت در انتهای زنجیره ارزش‌ افزوده پتروشیمی هستند و برای نخستین‌ بار در کشور تولید می‌شوند.

واحد پنتااریتریتول دارای دو خوراک فرمالین و استالدئید است که متانول به‌عنوان ماده اولیه تولید فرمالین از یکی از واحدهای پتروشیمی تأمین می‌شود و اتانول به‌عنوان ماده اولیه تولید استالدئید از شرکت‌های داخلی استان خوزستان تأمین خواهد شد.

لینک کوتاه : http://petronaft.ir/?p=11879

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.