افزونه جلالی را نصب کنید. 25 ربيع أول 1446 Saturday, 28 September , 2024
3
کریم زبیدی/عضو پیشین هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران

توسعه میدان فرزاد در مذاکرات با عربستان سعودی

  • کد خبر : 11748
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱

پترنفت، روابط حسنه‌ای که بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی ایجاد شده است فرصت بسیار خوبی است که از تجربیات بخش عربستانی برای توسعه میدان فرزاد استفاده کنیم. همانطور که می‌دانید در مقابل فرزاد الف و ب کشور ما، در طرف عربستانی الحصبه و العربیه بطور مشترک با این میادین قرار گرفته‌اند. واقعیت این […]

پترنفت، روابط حسنه‌ای که بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی ایجاد شده است فرصت بسیار خوبی است که از تجربیات بخش عربستانی برای توسعه میدان فرزاد استفاده کنیم. همانطور که می‌دانید در مقابل فرزاد الف و ب کشور ما، در طرف عربستانی الحصبه و العربیه بطور مشترک با این میادین قرار گرفته‌اند. واقعیت این است که توسعه این دو میدان نیاز به تکنولوژی‌هایی دارد که خود عربستان هم از شرکت‌های خارجی گرفته است. در این میدان، حفاری نیاز به استفاده از تکنولوژی‌های نوین دارد که به‌نظر من باید از تجارب دیگران در این زمینه استفاده کنیم و به شیوه‌های سعی و خطا متوسل نشویم. نکته خاص دیگری که این میدان دارد ویژ‌گی خاص سیال از نقطه نظر سولفور است که در این میدان بصورت کریستالی در سیال تولیدی از چاه‌ها خارج می گردد. واقعیت این است که در زمینه تولید و فرآورش این‌گونه سیال، ما تجربه مشابهی نداریم.

بدون شک ما کشوری توانمند با استعدادهای بسیار عالی هستیم اما به‌هر حال در این‌گونه شرایط نباید از روش سعی و خطا استفاده کنیم چه بسا خدای ناکرده خسارات جبران ناپذیری به کشور تحمیل شود‌. عربستان سعودی چند سال است که تولید از این میدان را آغاز کرده و دیگر شایسته نیست ما بیش از این، تولید از این میدان را به‌تاخیر بیندازیم و با این شیوه‌های فنی و دانش موجود و رایج در کشور ما، در هیچ دولتی بدون اینکه کسی تقصیری داشته باشد و فارغ از نوع گرایش سیاسی‌اش، امید به توسعه این میدان در آینده نزدیک وجود ندارد.

به‌عقیده اینجانب حالا بهترین فرصت است که در مذاکرات با عربستان توسعه این دو میدان گازی (که در حقیقت یک میدان هستند) را مورد بحث قرار دهیم. البته باید روی شیوه همکاری مشترک بیشتر اندیشید. به‌نظر میرسد حتی میتوان سرمایه‌گذاری برای توسعه این میدان را هم به طرف عربستانی پیشنهاد نمود.

لینک کوتاه : https://petronaft.ir/?p=11748

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.